Sikring av skadested etter MC-ulykke

Sikring av skadested etter MC-ulykke

Sikring av skadested er en gjenganger i teoriprøven til Statens vegvesen. Sensoren forventer at du kan beskrive trygg plassering, varsling og førstehjelp i riktig rekkefølge. En strukturert metode gjør at du gir presise svar under tidspress.

Skjematisk sjekkliste for sikring av skadested

Rekkefølgen som gir poeng

StegHvorfor det er kritiskDetalj du må forklare
Sikre områdetBeskytter deg og andre mot sekundærulykkerPlasser motorsykkelen i sikker sone, slå av tenning og sett ut varseltrekant
VarsleRask respons fra nødetaterRing 113, gi kort situasjonsrapport og oppgi GPS-posisjon om mulig
Gi førstehjelpStabiliser skadde før hjelp kommerLuftveier, sirkulasjon og varme prioriteres etter ABC-prinsippet

Koble svarene dine til Førstehjelp og opptreden ved ulykker for å vise at du mestrer ABC-metodikken.

Plassering og sikring

  1. Stans i trygg sone og sett på nødblink hvis motorsykkelen har det.
  2. Marker fare med varseltrekant 150 meter bak i høy fart, kortere i tettsted.
  3. Bruk refleksvest fra nødsettet og diriger trafikk kun hvis det er trygt.
  4. Slå av tenning og koble fra batteri ved gnistfare.

Se også Brannslukking ved MC-ulykke for håndtering av røyk og drivstofflekkasjer.

Varsling og kommunikasjon

OpplysningEksempelSensor ser etter
Sted«E6 nord for Gardermoen, ved avkjøring 61»At du kan bruke referansepunkter
Omfang«En motorsykkel og en bil, fører er bevisst men klager over smerter»Klar status på antall skadde
Tiltak«Skadested er sikret med trekant og jeg overvåker luftveier»Rolig framstilling av egne grep

Bruk Android-appen til å loggføre nye scenarioer, og synk med iPhone-appen for repetisjon av nøkkelbegreper.

Førstehjelp i praksis

  • Følg ABC: Airway, Breathing, Circulation.
  • Løft visir forsiktig, men ikke fjern hjelm uten støtteperson; se Fjerning av hjelm ved ulykke for nøkkelgrep.
  • Stans større blødninger med trykkbandasje fra nødpakke.
  • Sørg for varme ved bruk av pledd eller jakke.
  • Forebygg hypotermi med lagvis isolasjon; se Nedkjøling og hypotermi ved MC-ulykke.

Sjekkliste for teoriprøven

TemaTypisk spørsmålDitt svar
Varseltrekant«Hvor langt fra ulykken plasserer du trekanten på motorvei?»«Rundt 150 meter og godt synlig før bakketopp»
Elektriske kjøretøy«Hva gjør du med høyspenningssykkel?»«Ikke rør oransje kabler, vent på fagpersonell»
Trafikkstyring«Hvordan leder du trafikk forbi?»«Stå godt ute i veikanten og bruk tydelige håndsignaler»

Når du svarer, vis til Defensiv kjøring for å forklare hvorfor du prioriterer egne sikkerhetsmarginer.

Mikrotrening mellom øktene

  • Lag flashkort med tre nøkkelord: sikre, varsle, hjelpe.
  • Bruk toalettpauser som mikrosesjoner: presenter høyt for deg selv hvordan du overvåker luftveier.
  • Analyser tidligere ulykker i Statens vegvesen sin rapportbase og noter læringspunkter.

Når flere kjøretøy er involvert

ScenarioRisikovurderingTiltak
MC og tungbilStor blindsone, fare for rullende lastPlasser trekant lenger bak og varsle om mulig dieselsøl
MC og flere bilerRisiko for kjedereaksjonDel opp skadestedet, be medtrafikanter sikre bakre ende
MC alene i kurveSkjult sikt for påfølgende trafikkSend medpassasjer til bakketopp for å stoppe trafikk

Kombiner denne artikkelen med Batteribrann på elektrisk motorsykkel for full oversikt over spesialrisiko.

Oppfølging etter hendelsen

  1. Noter tidspunkter og tiltak i kort form for senere rapportering.
  2. Varsle Vegtrafikksentralen via 175 hvis veibanen er blokkert.
  3. Meld fra til forsikringsselskapet, og dokumenter bilder dersom det er trygt.
  4. Evaluer hendelsen i kjøredagboken din; se Kjøredagbok og refleksjon for struktur.

Når du repeterer dette mønsteret, kan du forklare sensor hvorfor sikring av skadested alltid er førsteprioritet. Det gir ro i stressede situasjoner og viser at du tenker helhetlig rundt sikkerhet, varsling og førstehjelp.