Trillestart av motorsykkel (Bump start)

En trillestart (bump start) kan redde turen ved svakt batteri eller feil på startmotor, forutsatt at drivstoff, tenning og sikkerhetsbrytere fungerer. Metoden krever riktig gir, fart og jevn clutchslipp.

Trillestart sekvens

Forutsetninger

PunktSjekk
Drivstoff/kranNok bensin, åpen kran der relevant
TenningTenning PÅ, drep-bryter KJØR
SikkerhetNøytral eller clutch inne, støtte oppe
UnderlagFast, rett strekke uten hindringer

Se Sikkerhetssjekk (MC) for grunnleggende kontroller.

Trinnvis metode

  1. Velg 2. gir
  2. Tenningslåsen PÅ, drep-bryter i KJØR, choke/rik blanding ved kald motor
  3. Trill opp i 8–15 km/t (lett nedoverbakke hjelper)
  4. Hopp lett i setet og slipp clutchen jevnt mens du gir et lite gasspådrag
  5. Når motoren tenner: trekk inn clutchen umiddelbart og stabiliser turtall

Relatert: Kaldstart og oppvarming og Elektrisk motorsykkel: lading og rekkevidde.

Vanlige feil og løsninger

FeilKonsekvensTiltak
1. girBrå stansBruk 2. gir for mykere inngrep
For lav fartIngen antenningØk fart til 8–15 km/t
Hard clutchslippHjulblokkerSlipp jevnt mens du «laster» motoren
Drep-bryter feilIngen gnistSett bryteren til KJØR
Sidestøtte nedeDød motor i girBrett inn støtten før forsøk

Sikkerhet og begrensninger

  • Ikke forsøk i trafikkert område
  • Unngå løst underlag, våt maling eller metall
  • Ikke gjenta mange ganger på katalysator-kalde motorer
  • Fungerer ikke ved alvorlige feil i drivstoff/tenning

For trygg stans hvis det ikke lykkes: se Håndtering av nødsituasjoner.

Etter at motoren starter

  • Hold jevnt turtall og kjør rolig for å lade batteriet
  • Undersøk årsak: batterihelsa, ladekrets, startmotor
  • Planlegg feilsøking/verksted

Se også Vedlikehold av motorsykkel.