Diagrammer og tabeller i teoriprøven (MC)

Diagrammer og tabeller dukker stadig oftere opp i teoriprøven for motorsykkel. Oppgavene tester om du tolker statistikk, sikkerhetsmarginer og miljødata riktig. Med en strukturert metode unngår du fellene som ofte fører til feil svar.

Fremgangsmåte for diagramoppgaver i teoriprøven

Viktigste diagramtyper

TypeHva viser dataene?StrategiKobling til pensum
SøylediagramUlykkesfordeling, fartssammenligningLes akser, noter høyeste og laveste verdiRelater til Scenariooppgaver i teoriprøven (MC)
LinjediagramTrend i vær, temperatur eller friksjonSe retning og bruddepunkt før du svarerKnytt til Kjøring i regn på motorsykkel
TabellerKombinerte tall, tid og avstandMarker kolonner med finger eller pennBruk tallene i Tidsstyring i teoriprøven
Pie-diagramAndeler med passasjer, værtyperFinn prosentdeler først, deretter spørsmålKoble til Miljøvennlig kjøring

Stegvis metode på prøvedagen

  1. Les spørsmålet før du ser på diagrammet. Vet du hva som faktisk etterspørres? Knytt spørsmålet til regler du kan, gjerne fra Lover og forskrifter.
  2. Sjekk akser og enheter. Finn ut om tid vises i timer, minutter eller prosent. Noter hvis verdiene gjelder vått føre, kolonnekjøring eller kort strekning.
  3. Identifiser topp- og bunnpunkter. Marker utkryssede linjer eller søyler som skiller seg ut og vurder hvorfor det skjer.
  4. Velg svar ved hjelp av eliminering. Fjern åpenbart feil alternativer først, så står du igjen med det riktige.
  5. Regn raskt på nøkkeltall hvis grafen viser fart eller tid. Følg metoden i Beregninger i teoriprøven for motorsykkel for å bekrefte at diagrammet stemmer med tallene.

Nøkkeltall du bør ha i hodet

TemaTallRelevans
Bremselengde på 50 km/tCa. 25 m på tørt føreSammenlign mot tall i bremsediagram og se Nødbremsing på motorsykkel
Reaksjonstid1 sekund i teorien, økes ved tretthetBrukes i tidslinjer og se Reaksjonstid og bremselengde
SidevindvarslerOver 12 m/s gir tiltakSammenlign med grafer i vær-relaterte oppgaver
MiljøgebyrTypisk 500–900 krVises i kostnadsdiagram, kobles til Kostnader og gebyr i teoriprøven

Øving med ekte data

  • Last ned trafikk- og værdata fra Digital trafikkdata for MC og lag egne diagrammer.
  • Bruk Statens vegvesen sine ukeoversikter for å følge med på endringer i ulykker og fartsnivå.
  • Sammenlign dine funn i en øvingslogg med kontrollspørsmål fra Analyse av øvingsprøver.

Vanlige feilkilder

FeilSymptomerLøsning
Hopper over enhetBlander prosent og antallMarker enhetene med understrek før du velger svar
Leser feil kolonneTar tall fra totalt i stedet for MCKryss av kolonnen med fingeren mens du tenker
Stoler på magefølelseHusker tall fra tidligere oppgaverBekreft med gjeldende diagram før du svarer
Overser tidshorisontFokuserer på dag, men diagram viser månedSi tidsrommet høyt for deg selv før du analyserer

Treningsøkt på 20 minutter

  1. Velg en tabelloppgave fra ditt øvingsmateriale.
  2. Sett en timer på 2 minutter per oppgave for å trene på tempo og presisjon.
  3. Analyser feilene og noter hva du overså.
  4. Sammenlign med anbefalingene i Tidsstyring i teoriprøven (MC).

Når diagrammene kombinerer flere tema

  • Kryss av for hvilke ferdigheter som testes: fart, vær, last eller psykologi.
  • Koble grafen til riktig regelverk, for eksempel Miljøsoner og utslippskrav.
  • Se etter underliggende budskap: Hva vil Statens vegvesen at du skal ta med deg til praktisk kjøring?

Siste sjekk før du trykker «Svar»

  • Les spørsmålet en gang til og bekreft at svaret ditt faktisk gir mening.
  • Vurder om diagrammet omtaler forhold som påvirker motorsykkelens stabilitet.
  • Kontroller at du ikke har byttet plass på prosent og absolutte tall.

Ved å gjøre diagram- og tabelloppgaver til en fast del av forberedelsene dine får du et fortrinn på teoriprøven. Kombiner metoden med repetisjon av trafikkregler, risikovurdering og miljødata, så er du bedre rustet til både digitale oppgaver og situasjoner i virkeligheten.