Sikring av last og passasjerer (MC)

Sikring av last og passasjerer på motorsykkel handler om stabilitet, sikt og korrekt vektfordeling. Feil pakket eller dårlig festet last kan forverre styring, brems og høyfartsstabilitet. Med riktig utstyr og rutiner blir turen tryggere for både fører og passasjer. Sikring på motorsykkel: oversikt

Lovgrunnlag (MC)

RegelverkOmrådeKort
Vegtrafikkloven § 23Last og utrustningLast skal være forsvarlig sikret
Kjøretøyforskriften kap. 2Forskriftsmessig standLys, skilt, dekk og speil skal ikke hindres
Forskrifter om passasjerSitteplass og fotstøtterPassasjer må ha fotstøtter og sikker sitteplass
Se også Lover og forskrifter.

Utstyr for lastsikring (MC)

UtstyrBrukFordel
Sidekofferter/topboksHverdagsbruk og pendlingLåsbart, værbeskyttet
Myke sideveskerTur og variabel lastLett, fleksibel kapasitet
TankveskeKart, småtingBest sikt, lav vekt
Stropper/rok‑strapsFesting av baggerElastisk, skånsom for sykkel
Nett/lastestroppSikre løse tingHindrer vibrasjon og tap
Se Sikring av last på motorsykkel.

Pakk riktig: vekt og plassering

PrinsippForklaringTips
Tungt lavt og midtStabilitet og svingegenskaperUnngå tung topboks
Symmetri side–sideForutsigbar styringDel opp vekten i sidevesker
Fri sikt/lys/skiltIkke dekk til lys eller skiltKontroller etter lasting
Stram, men ikke hardtElastiske stropper tåler vibrasjonEtterstram etter 10–20 km
Relatert: Høyfartsstabilitet og Pakking og last.

Passasjer på motorsykkel

TiltakHvorforDetalj
Fotstøtter og grepTrygg sitteposisjonHendene rundt fører eller håndtak
Myke bevegelserRedusert pendlingFølg førerens bevegelser
KommunikasjonForutsigbarhetEnkle tegn eller intercom
FjæringsjusteringKorrekt geometriØk forspenning bak
Les Kjøring med passasjer.

Sjekkliste før avreise

  • Sidevesker/topboks korrekt låst og festet
  • Stropper etterstrammet etter kort kjøretur
  • Lys og skilt synlige, ingen interferens med hjul/kjede
  • Trykkjustert for last/passasjer, se Dekk og dekktrykk (MC)
  • Forspenning og retur justert, se Fjæring og oppsett

Vanlige feil

FeilRisikoTiltak
Tung topboks høyt bakPendling i fartFlytt vekt ned/forover
Løse stropperTap av lastBruk rok‑straps/nett, etterstram
Dekt lys/skiltBot, lav synlighetPakk om og kontroller
Ingen fjæringsjusteringDemping i bunn, lengre bremsØk forspenning, mykere kompresjon

Relaterte artikler