Sikring av last og passasjerer på motorsykkel handler om stabilitet, sikt og korrekt vektfordeling. Feil pakket eller dårlig festet last kan forverre styring, brems og høyfartsstabilitet. Med riktig utstyr og rutiner blir turen tryggere for både fører og passasjer.

Lovgrunnlag (MC)
Regelverk | Område | Kort |
---|
Vegtrafikkloven § 23 | Last og utrustning | Last skal være forsvarlig sikret |
Kjøretøyforskriften kap. 2 | Forskriftsmessig stand | Lys, skilt, dekk og speil skal ikke hindres |
Forskrifter om passasjer | Sitteplass og fotstøtter | Passasjer må ha fotstøtter og sikker sitteplass |
Se også Lover og forskrifter. | | |
Utstyr for lastsikring (MC)
Utstyr | Bruk | Fordel |
---|
Sidekofferter/topboks | Hverdagsbruk og pendling | Låsbart, værbeskyttet |
Myke sidevesker | Tur og variabel last | Lett, fleksibel kapasitet |
Tankveske | Kart, småting | Best sikt, lav vekt |
Stropper/rok‑straps | Festing av bagger | Elastisk, skånsom for sykkel |
Nett/lastestropp | Sikre løse ting | Hindrer vibrasjon og tap |
Se Sikring av last på motorsykkel. | | |
Pakk riktig: vekt og plassering
Prinsipp | Forklaring | Tips |
---|
Tungt lavt og midt | Stabilitet og svingegenskaper | Unngå tung topboks |
Symmetri side–side | Forutsigbar styring | Del opp vekten i sidevesker |
Fri sikt/lys/skilt | Ikke dekk til lys eller skilt | Kontroller etter lasting |
Stram, men ikke hardt | Elastiske stropper tåler vibrasjon | Etterstram etter 10–20 km |
Relatert: Høyfartsstabilitet og Pakking og last. | | |
Passasjer på motorsykkel
Tiltak | Hvorfor | Detalj |
---|
Fotstøtter og grep | Trygg sitteposisjon | Hendene rundt fører eller håndtak |
Myke bevegelser | Redusert pendling | Følg førerens bevegelser |
Kommunikasjon | Forutsigbarhet | Enkle tegn eller intercom |
Fjæringsjustering | Korrekt geometri | Øk forspenning bak |
Les Kjøring med passasjer. | | |
Sjekkliste før avreise
- Sidevesker/topboks korrekt låst og festet
- Stropper etterstrammet etter kort kjøretur
- Lys og skilt synlige, ingen interferens med hjul/kjede
- Trykkjustert for last/passasjer, se Dekk og dekktrykk (MC)
- Forspenning og retur justert, se Fjæring og oppsett
Vanlige feil
Feil | Risiko | Tiltak |
---|
Tung topboks høyt bak | Pendling i fart | Flytt vekt ned/forover |
Løse stropper | Tap av last | Bruk rok‑straps/nett, etterstram |
Dekt lys/skilt | Bot, lav synlighet | Pakk om og kontroller |
Ingen fjæringsjustering | Demping i bunn, lengre brems | Øk forspenning, mykere kompresjon |
Relaterte artikler