Sikring av last på motorsykkel: oversikt og henvisninger

Oversikt over sikring av last på motorsykkel

Riktig sikring av last er grunnlaget for stabil motorsykkelkontroll og for å unngå gebyrer ved kontroll. Denne oversikten samler sentrale punkter og peker deg videre til fordypende artikler.

Hurtigsjekk før avreise

Hvilken metode passer lasten?

LastetypeFestepunkterKontrollpunktRelatert guide
Myke baggerFire lavt plasserte fester på sideneSjekk at stroppene ikke gnisser mot eksosPakking og last på motorsykkel
SidekofferterOriginale festeplater og låsebolterTest at lokkene klikker helt igjenSikring av passasjer og last
TankveskeHurtigkobling eller magneterBekreft fri bevegelse for styret ved fullt rattutslagTankveske og frontbagasje
Høy last bakLastestativ og ekstra stropp til salfesteMål høyden slik at baklys og skilt er synligTung last og konsekvenser

Justering underveis

  • Legg inn stopp etter 10–15 km og kjenn på stroppene
  • Etterstram diagonalt slik at tyngdepunktet forblir lavt
  • Følg med på speilene for å oppdage vibrasjoner eller slark tidlig

Dersom du kjører i regn, kombiner tiltakene med rådene i Kjøring i regn på motorsykkel for å unngå vannpåvirket friksjon i festepunktene.

Vanlige feil som gir merkostnader

  • Umerket last som stikker utover styrets bredde
  • Stroppvalg som ikke tåler UV og dermed svekkes over tid
  • Manglende sjekk av bremse- og lyssystem etter lasting

Planlegg gjerne ruten med en kort stopp ved første bensinstasjon slik at du kan inspisere lasten i godt lys. Deretter kan du fordype deg i detaljer i Lastsikring ved spesielle situasjoner for å være forberedt på sidevind, nødbrems og ujevn vei.