Riktig sikring av last er grunnlaget for stabil motorsykkelkontroll og for å unngå gebyrer ved kontroll. Denne oversikten samler sentrale punkter og peker deg videre til fordypende artikler.
Hurtigsjekk før avreise
- Kontroller at total last ligger under grensene i Vognkort og nyttelast for motorsykkel
- Stram stropper jevnt og lås dem i henhold til Sikring av last på motorsykkel
- Sørg for symmetrisk vektfordeling, og test fjæringsveien ved å belaste sykkelen én gang
Hvilken metode passer lasten?
Lastetype | Festepunkter | Kontrollpunkt | Relatert guide |
---|---|---|---|
Myke bagger | Fire lavt plasserte fester på sidene | Sjekk at stroppene ikke gnisser mot eksos | Pakking og last på motorsykkel |
Sidekofferter | Originale festeplater og låsebolter | Test at lokkene klikker helt igjen | Sikring av passasjer og last |
Tankveske | Hurtigkobling eller magneter | Bekreft fri bevegelse for styret ved fullt rattutslag | Tankveske og frontbagasje |
Høy last bak | Lastestativ og ekstra stropp til salfeste | Mål høyden slik at baklys og skilt er synlig | Tung last og konsekvenser |
Justering underveis
- Legg inn stopp etter 10–15 km og kjenn på stroppene
- Etterstram diagonalt slik at tyngdepunktet forblir lavt
- Følg med på speilene for å oppdage vibrasjoner eller slark tidlig
Dersom du kjører i regn, kombiner tiltakene med rådene i Kjøring i regn på motorsykkel for å unngå vannpåvirket friksjon i festepunktene.
Vanlige feil som gir merkostnader
- Umerket last som stikker utover styrets bredde
- Stroppvalg som ikke tåler UV og dermed svekkes over tid
- Manglende sjekk av bremse- og lyssystem etter lasting
Planlegg gjerne ruten med en kort stopp ved første bensinstasjon slik at du kan inspisere lasten i godt lys. Deretter kan du fordype deg i detaljer i Lastsikring ved spesielle situasjoner for å være forberedt på sidevind, nødbrems og ujevn vei.