Pakking og last på motorsykkel

Riktig pakking gir bedre stabilitet, kortere bremselengde og forutsigbar styring. Feil last kan forverre svingegenskaper og øke risikoen ved bremsing.

Pakking og last illustrasjon

Grunnprinsipper for vektfordeling

  • Plasser tung last lavt og nær sykkelens tyngdepunkt
  • Del vekt symmetrisk mellom høyre og venstre side
  • Unngå overlast på topboks og bagasjebrett

Sjekk grensene i vognkortet. Se Vognkort for motorsykkel. Juster for-spenning og dekktrykk ved høy last.

Se også Dekk og dekktrykk (MC) for trykkjustering ved last og Kjøring med passasjer.

Utstyr og bruksområder

LøsningBrukFordeler
SidekofferterPendling og turStabil, låsbar og værbeskyttet
TopboksLett lastPraktisk, men bruk moderat vekt
Myke sideveskerLangturLett og fleksibel kapasitet
TankveskeSmåtingLett tilgjengelig, påvirker styre lite. Se Tankveske og frontbagasje.
BagasjerullEkstra volumKrever sikre festepunkter

Relatert: Gruppekjøring, Kontrastyring og sporvalg og Sikring av motorsykkel på ferge.

Stropper og festemidler

TypeBrukMerk
Skrutrekk-stropper (ratchet)Tung last og bagasjerullHøy klemkraft, kontroller etterstramming
KrokstropperLett til middels lastSikre krokene mot løsnebevegelse
Loop-stropperRundt styre/rammeSkåner overflater, kombinér med hovedstropp
NettingJakke/hjelm kort strekningIkke til tung last

Se Sikring av last (MC) for metoder og kontrollpunkter.

Festemetoder

  • Bruk solide stropper, unngå utstrakte strikk
  • Sikre med kryssbinding og dobbel sikring der mulig
  • Unngå bevegelse: etterstram etter 10–20 km

Påvirkning på kjøreegenskaper

  • Øk følgeavstand og brems mykere
  • Vær konservativ med innstyring og gass i sving
  • Juster dekktrykk og, om mulig, forspenning bak

Se Reaksjonstid og bremselengde for hvordan vekt påvirker stopplengde. For bedre stabilitet i sving, se Kontrastyring og sporvalg.

Aerodynamikk og vindfang

  • Høy last på topboks kan øke turbulens og pendling i fart
  • Rulle sekk tverrstilt bak kan gi sidevindseffekt
  • Prøv lavere profil og jevn fordeling mellom sidekofferter

Vindfang fra last

Se Sidevind og vindkast, Kjøring i sidevind og Motorveikjøring.

Last og fjæring

  • Øk forspenning bak ved høy last for å gjenopprette kjørehøyde
  • Juster returdemping et knepp hvis sykkelen gynger
  • Test med kort tur og etterstram stropper

Se Fjæring og oppsett (MC).

Sjekkliste før avreise

  • Ingen konflikt med lys eller eksos
  • Lokker lukket, stropper fri for kjede/hjul
  • Last symmetrisk og innen anbefalt maks
  • Etterstram stropper etter kort etappe

For lengre turer, les Forberedelser for en lang kjøretur.

Vanlige feil å unngå

  • Overlast i topboks som skaper pendling ved høy fart
  • Løse ender på stropper som kan fanges av hjul/kjede
  • For høy last som påvirker lysvinkel og blendingsfare
  • Uten kontroll etter tankstopp eller ferge

Se også Sikkerhetssjekk av motorsykkel og Tyverisikring av motorsykkel for trygg parkering på tur.

Bremser og ABS med last

  • Tyngre last kan forlenge bremselengden og trigge ABS tidligere
  • Hold jevn vektfordeling for å unngå lås på bakhjulet ved hard brems
  • Øk følgeavstanden og brems rett fram før sving

Se ABS (antiblokkeringssystem), Fart og avstand og Plassering i veibanen.