Last og tilhenger på motorsykkel

På motorsykkel er riktig håndtering av last avgjørende for stabilitet, styring og bremsing. Denne guiden viser hva som er lov, hva som er lurt og hvordan du justerer kjøringen når du har bagasje eller eventuelt tilhenger.

Last og tilhenger på MC

Regler og vektgrenser

TemaHovedpunkt
Tillatt lastFølg produsentens grenser for maksimal last og aksellast
Koffert/topboksSkal være forsvarlig festet og ikke hindre lys/skilt
SidekofferterSymmetrisk montering anbefales for balanse
TilhengerKun der kjøretøy og regelverk tillater det, innenfor oppgitte grenser

Se Vognkort og nyttelast for motorsykkel og Sikring av last.

Plassering av last og kjøreegenskaper

  • Hold tung last lavt og nær sykkelens tyngdepunkt
  • Fordel vekten likt høyre/venstre ved sidekofferter
  • Unngå høyt, langt bak-montert tung last som gir styringsuro

Relatert: Fjæring og oppsett (MC) og Beredskapsstilling.

Justering av fjæring og dekktrykk

DelTiltak
For-/bakfjæringØk forspenning ved mye last/passasjer
Retur-/kompresjonJuster for å dempe gynging ved topboks
DekktrykkØk etter produsentens anbefalinger ved last

Se Dekk og dekktrykk.

Kjøring med tilhenger (der det er tillatt)

  • Sjekk at både motorsykkel og tilhenger er godkjent for bruk sammen
  • Kontroller tilkobling, lys, last og dekktrykk før kjøring
  • Reduser fart, øk følgeavstand og planlegg linjevalg

For generelle regler, se Lover og forskrifter. For lastsikring: Sikring av last.

Vanlige feil

  • For høy last bak som gir lett front og slarkete styring
  • Ujevn vektfordeling mellom kofferter
  • For lavt dekktrykk ved full oppakning

Sjekkliste før avreise

  • Last er festet, remmer strammet og ingen løse ender
  • Dekktrykk og fjæring justert for vekt
  • Lys, skilt og blinklys er ikke tildekket
  • Prøvetur for å kjenne stabilitet og bremselengde

For turplanlegging med bagasje, se Pakking og last.