Lovlige støykrav gjelder også for motorsykkel. Feil eller modifisert eksosanlegg kan gi for høyt lydnivå, bruksforbud eller gebyrer. Her får du oversikt over hva som gjelder, hvordan kontroll skjer og hva du selv kan gjøre.
Hva sier reglene i praksis?
- Motorsykkelen skal være i forskriftsmessig stand og ikke overskride typegodkjent lydnivå
- Eksosanlegg og dempere skal være intakte, korrekt montert og uten lekkasje
- Ettermontert anlegg må være godkjent for modellen og ha korrekt merking
Se Lover og forskrifter, Myndighetspyramiden og Motorsykkelens tekniske stand.
Kontroller langs vei
Kontrollpunkt | Hva sjekkes | Mulig reaksjon |
---|---|---|
Visuell kontroll | Merking, festing, lekkasjer | Pålegg om utbedring |
Lydvurdering | Unormalt høyt nivå/knatring | Pålegg, bruksforbud |
Dokumentasjon | Typegodkjenning/kvittering | Pålagt visning |
Relatert: Sanksjoner, bot, inndraging, pant og prikker. For periodiske rutiner, se Vedlikehold av motorsykkel.
Vanlige årsaker til for mye lyd
- Utslitt/ødelagt dempemateriale i lyddemper
- Fjernet db-killer/innsats
- Lekkasje i koblinger eller pakninger
- Feil montering etter ettermarkedsbytte
Slik holder du støynivået nede
- Kontroller at alle klemmer, pakninger og fester er tette
- Bruk godkjent db-killer og riktig innsats
- Vedlikehold pakkmateriale i demper etter produsentens intervall
- Unngå unødvendig høyt turtall ved start og manøvrering i boligstrøk
Se også Miljøvennlig kjøring for mykere pådrag og lavere støy, og Kaldstart og oppvarming.
Spørsmål og svar
- Kan jeg kjøre uten db-killer? Nei, det gir ofte for høyt lydnivå og kan føre til reaksjoner.
- Må MC på EU-kontroll for støy? Per i dag er MC ikke omfattet av PKK. Se EU-kontroll og motorsykkel.
- Hva hvis anlegget er godkjent, men fortsatt bråker? Sjekk for lekkasjer og pakkmateriale, og dokumentér godkjenning.
Oppsummering
Hold eksosanlegget helt, tett og godkjent. Med riktig vedlikehold og moderat kjørestil oppfyller du støykravene, reduserer ulemper for omgivelsene og unngår reaksjoner ved kontroll.