Tauing med motorsykkel er i praksis svært risikabelt og frarådes. Motorsykkel har begrenset stabilitet, ingen feste for slep i front og føreren har ikke fysisk beskyttelse. Ved nødstans bør du prioritere varsling, trygg plassering og profesjonell berging fremfor tauing.
Innholdsfortegnelse
- Er tauing med MC lov og forsvarlig?
- Trygg håndtering ved nødstans
- Skyving av motorsykkel i kort distanse
- Berging og forsikring
- Vanlige feil og hva du heller bør gjøre
- Relaterte emner
Er tauing med MC lov og forsvarlig?
Det finnes ingen generell praksis for å tau andre kjøretøy med motorsykkel. Risikoen for tap av kontroll er høy, og synlighet og bremsestrekning blir vesentlig dårligere. Velg tryggere alternativer under.
Trygg håndtering ved nødstans
Trinn | Handling | Hvorfor |
---|---|---|
1 | Flytt til sikker sone | Unngå kollisjon, få oversikt |
2 | Slå på nødblink | Øk synlighet |
3 | Bruk varseltrekant | Varsle bakfra i god avstand |
4 | Ta på refleksvest | Bedre synlighet i mørke/regn |
5 | Ring berging | Profesjonell og trygg flytting |
Se Håndtering av nødsituasjoner og Plikter ved trafikkuhell.
Skyving av motorsykkel i kort distanse
Hvis du må flytte MC noen meter, gjør det på flat skulder, med motor av og blikk bakover. Unngå kjørebanen. Se Beredskapsstilling for kontroll i lav fart.
Berging og forsikring
De fleste kasko- og delkaskoavtaler inkluderer veihjelp. Les vilkår i Førerkort, vognkort og forsikring. Utstyret ditt kan være dekket, se Forsikring for motorsykkel.
Vanlige feil og hva du heller bør gjøre
Feil | Risiko | Gjør heller |
---|---|---|
Tauing med tau eller stropp | Tap av kontroll, fall | Bestill berging |
Skyving i kjørebane | Påkjøringsfare | Flytt til skulder først |
Mangel på varsling | Lav synlighet | Nødblink, varseltrekant, refleks |