Statistikk og ulykker i norsk trafikk gir deg innsikt i hva som påvirker sikkerheten på veiene. Ved å studere tall og trender kan vi identifisere risikofaktorer og iverksette effektive forebyggende tiltak.
For mer om møteulykker og forebygging, se Møteulykker og forebygging.
For prinsipper innen risikovurdering, se Risikovurdering i praksis.
Nøkkelstatistikk
År | Antall alvorlige ulykker | Drepte | Hardt skadde |
---|---|---|---|
2018 | 1 272 | 109 | 352 |
2019 | 1 305 | 104 | 364 |
2020 | 1 223 | 92 | 317 |
2021 | 1 198 | 98 | 310 |
2022 | 1 250 | 101 | 329 |
Ulykkestyper
Generelle ulykkestyper:
- Frontkollisjoner (møteulykker)
- Utforkjøringsulykker
- Fotgjengerulykker
- Viltpåkjørsler
- Singelulykker
Motorsykkelspesifikke risiko:
- Synsulykker - andre ser ikke motorsykkelen
- Venstresving-ulykker - bil svinger foran MC i kryss
- Kurveulykker - overskridelse av friksjonssirkel
- Værsrelaterte ulykker - redusert veigrep
- Dødsvinkelmulykker - MC i død sone
Årsaker til ulykker
Allmenne risikofaktorer:
- Hastighet over tilpasset fart
- Distraksjoner, for eksempel bruk av mobiltelefon
- Dårlig veigrep ved feil dekk eller ved glatt underlag
- Dårlig sikt i mørke eller dårlig vær
- Menneskelig feil og manglende risikovurdering
Motorsykkelspesifikke årsaker:
- Synlighet - andre trafikanter ser ikke MC
- Kjøreferdigheter - manglende balanse og kontroll
- Utstyr - feil bekledning eller hjelm
- Værforhold - redusert stabilitet på våte veier
- Gruppekjøring - risiko ved kjøring i gruppe
Trender over tid
Utviklingen i antall drepte viser en positiv nedgang, selv om svingninger forekommer.
Forebyggende tiltak
For å redusere ulykkesrisikoen anbefales det:
- Regelmessig vedlikehold av dekk og bremser. Se Dekk og vedlikehold.
- God sikt med riktig bruk av lys. Les mer i Bruk av lys og signaler.
- Aktiv risikoplanlegging. Se Risikovurdering i praksis.
- Vær oppmerksom på møtende trafikk i svinger og på smale veier.
- Hold god avstand til andre kjøretøy. For teknikker om avstand, se Fart og avstand. Ved å kombinere statistisk innsikt med bevisste kjørevaner kan vi sammen jobbe for tryggere veier i Norge.