Distraksjoner ved mobilbruk er en av de mest alvorlige årsakene til ulykker i trafikken. Å bruke mobiltelefonen innebærer flere former for distraksjon – visuell, kognitiv, manuell og auditiv – som til sammen kan ha alvorlig effekt når du kjører motorsykkel.
For en grundig gjennomgang av Oppmerksomhet og samhandling og hvordan distraksjoner påvirker fokus, se artikkelen vår om oppmerksomhet.
Typer distraksjoner ved mobilbruk
Distraksjonstype | Beskrivelse | Eksempel |
---|---|---|
Visuell | Fjerner blikket fra veien | Se på skjermen |
Kognitiv | Tankene er opptatt av samtalen eller meldingene | Tenk på samtaleinnhold |
Manuell | Hender fjernet fra styret | Skrive eller swipe |
Auditorisk | Fokus på lydsignal fra telefonen | Høre ringetone eller varsling |
Lover og regler
I Norge er det forbudt å bruke håndholdt mobiltelefon under kjøring. Dette er regulert i Vegtrafikkloven § 19 og forskrift om kjørende motorvogn § 2-7.
Regel | Straff |
---|---|
Håndholdt bruk av mobiltelefon | Bot fra 1700 NOK |
Brudd på påbudt sikkerhetsutstyr | Kan føre til gebyr i tillegg |
Konsekvenser av mobil-distraksjon
Distraksjon fra mobil kan øke reaksjonstiden med opptil 35 % og mangedoble risikoen for ulykker.
Tips for å unngå mobil-distraksjon
- Aktiver flymodus før kjøring for å unngå varsler
- Bruk intercom med stemmestyring ved behov for kommunikasjon, se Kommunikasjonssystemer (MC)
- Planlegg rute og stopp på forhånd
- Fest telefonen i solid holder, ikke i hånden
- Tren blikkbruk og buffer mot feil fra andre, se Defensiv kjøring og Blikkføring og sikt
Oppsummering
Distraksjoner ved mobilbruk utgjør en betydelig risiko i trafikken, men kan begrenses med enkle tiltak. Hold fokus på veien, bruk intercom der det er hensiktsmessig, og håndter telefonen kun når du har stoppet trygt.