Svartis og rimfrost på motorsykkel

Når temperaturen nærmer seg frysepunktet, kan svartis og rimfrost oppstå lokalt i skyggepartier, på broer og i lavpunkter. For motorsyklister gir dette kraftig redusert friksjon. Med riktig observasjon, teknikk og planlegging kan du beholde kontroll og sikkerhetsmarginer.

Svartis og rimfrost på MC

Hvor oppstår svartis og rim?

StedHvorforTegn
Broer og viadukterAvkjøles fra begge siderUnormalt kaldt parti, matt/glinsende dekke
SkyggesiderLite soloppvarmingRim i grøft/gress, kald trekk
Lavpunkter og søkkKald luft samler segIskant i veigrøft
SkogstrekningerHøy luftfuktDugglukt, «melkete» dekke

Se Kjøring i kulde og Kjøring i regn.

Teknikker på potensielt glatt føre

  • Senk fart tidlig, hold sykkelen mer oppreist i sving
  • Bruk jevn gass, myk bakbrems, minimal forbrems på glatt flekk
  • Se langt frem og planlegg rettlinjet passasje over utsatte felt
  • Øk følgeavstand og unngå brå styreimpulser

Relatert: Friksjonssirkel og Dekktemperatur.

Rutevalg og tidspunkt

TiltakEffekt
Senere avreise på kalde dagerMer sol og høyere asfalt-temp
Unngå bruer og dalførerFærre kuldefeller
Hold deg i solbelyste traséerTørrere og varmere dekke

For fjelloverganger og værskifte, se Fjelloverganger på MC.

Utrustning og beredskap

  • Pinlock/antidugg for sikt, tørre hansker og buff
  • Dekk med mønsterdybde tilpasset sesongen
  • Overvåk temperatur via app/instrument og noter lokale variasjoner

Se også Piggdekk og vinterdekk og Beredskapsstilling.

Sjekkliste før start

  • Sjekk vær og temperatur langs ruten
  • Planlegg alternative traséer uten bruer og skyggesider
  • Test brems forsiktig på tørt, rett strekk før videre kjøring

Flere glattefeller å følge med på

ForholdRisikoLes mer
Ny asfalt/ny merkingOljerester og glatt overflate i kuldeNy asfalt og ny veimerking
Dieselsøl/oljesølEkstremt glatt i kryss og rundkjøringerDieselsøl og oljesøl
Malte felt/kumlokkLav friksjon særlig i regn og kuldeMalte felt og kumlokk
Lav dekktemperaturRedusert grep og lengre bremselengdeDekktemperatur (MC)

For planlegging ved vinterlig værskifte i høyden, se Fjelloverganger (MC).