Ny asfalt og ny veimerking (MC)

Nylagt asfalt og fersk veimerking kan være overraskende glatte for motorsykkel. Bitumen og malingsfilm gir lavere friksjon, særlig i regn og ved store temperatursvingninger. Med riktig lese av underlaget, sporvalg og myke input holder du gode marginer.

Ny asfalt og veimerking – risikopunkter

Hvorfor blir det glatt?

FaktorEffekt på grepTiltak
Bitumen (svarte «remser»/flekker)Lav friksjon, varmes mykKryss rettlinjet, myk gass/brems
Fersk maling/termoplastSvært glatt våt/kaldUnngå nedlegg, passér mest mulig rett
Høy temperaturMykere bindemiddelSenk fart, unngå harde innbremsinger
Regn første døgnMalingsfilm og partiklerØk avstand, søk renere spor

Relatert: Kjøring i regn på motorsykkel, Kjøring over malte felt og kumlokk og Kjøring gjennom vegarbeidsområde.

Teknikker på nylagt dekke

  • Senk farten i god tid før partiet
  • Hold sykkelen mest mulig oppreist over glatte felt
  • Kjør rett over bitumenremser og malingsfelt
  • Bruk jevn gass og progressiv brems, unngå brå input
  • Velg spor med ren, matt asfalt uten glans

Lesing av underlaget

KjennetegnTolkningHandling
Blank/glinsende feltBitumen eller våt malingFlytt linjen, passér rett
Tydelig fargekontrastNy termoplastUnngå nedlegg/oppbremsing
Sprekkfyllinger i striperBitumenremserKryss vinkelrett, myk håndtering

MC‑spesifikke tips

  • Planlegg linjen slik at du bremser ferdig før feltet
  • På flerfeltsvei: søk renere hjulspor etter bilene
  • Ved passasjer/last: øk marginer, se Pakking og last

Oppsummering

Ny asfalt og fersk veimerking krever mer konservativ fart og rolig teknikk. Les underlaget, velg ren linje, og passér glatte partier mest mulig rettlinjet. Forberedelser og myke input gir stabil MC gjennom utsatte soner.