Vintervedlikehold gir utfordringer for motorsyklister. Bak en brøytebil endrer sikt, friksjon og luftstrøm seg raskt. Med riktig avstand, plassering og tempo reduserer du risiko og belastning.
Anbefalt avstand og plassering
Situasjon | Anbefaling | Hvorfor |
---|---|---|
Saltlake eller sprut | 4–6 sekunder | Mindre sprut på visir, bedre sikt |
Grus eller sporslitt vei | 5–7 sekunder | Mer reaksjonstid ved kast av stein |
Inn- og utkjøring fra brøyterute | Øk til 6–8 sekunder | Uforutsigbar manøvrering og snøkanter |
Plasser deg lett til venstre i eget felt for bedre sikt forbi brøytebladet, men hold god sideavstand. Se Plassering i veibanen.
Tempo og grep
- Unngå brå gass og brems ved overgang mellom salt, snø og bar asfalt
- Hold jevn gass og jevne input; la sykkelen være mest mulig oppreist
- Kontroller dekktrykk og mønsterdybde før tur. Se Dekk og dekktrykk (MC).
Forbikjøring av brøytebil
Trinn | Tiltak |
---|---|
1 | Sjekk lang sikt, speil og blindsoner |
2 | Varsle tidlig, legg deg ut mykt med stor sideavstand |
3 | Passér bestemt, forbi brøyteblad og sprutsonen |
4 | Inn igjen med god margin og rolig gass |
Unngå forbikjøring hvis brøytebilen opererer i flere felt eller ved dårlig sikt. Les Forbikjøring og feltskifte.
Sikt, visir og kommunikasjon
- Bruk nærlys i tett sprut og øk avstanden for å gi tydelige signaler bakover
- Åpne visir et lite hakk for å dempe dugg, vurder Pinlock-innlegg
- Gi tidlige, tydelige tegn og hold stabil linje. Se Kommunikasjon med andre trafikanter.
Når bør du slippe opp
- Kraftig sidevind fra snøskyer eller forbipasserende tungbil
- Skiftende friksjon i spor og mellomkjørefelt
- Ujevn snøkant ved midtdeler og brooverganger. Se Ekspansjonsfuger og brooverganger.