Kjøring i høyden: tynn luft og effekt (MC)

Høyere høyde over havet gir tynnere luft. Det påvirker både motorsykkelens motoreffekt og førerens ytelse. I norske fjell er effekten moderat, men merkbar ved last, bratte stigninger og varmt vær.

Effekttap med høyde

Hva skjer i motoren?

SystemPåvirkningTiltak
ForbrenningMindre oksygen gir lavere effektPlanlegg forbikjøring mer konservativt
InnsugTynn luft gir lavere fyllingsgradHold høyere turtall i stigning
KjølingTynnere luft fjerner varme litt dårligereFølg med på temperatur, jevn gass

Relatert: Girutveksling og turtall og Motor og motorindikatorer.

Hvordan påvirkes føreren?

Førerytelse med høyde

FaktorPåvirkningTiltak
OksygenopptakLitt lavere utholdenhetFlere pauser, hydrering
TemperaturKaldere i høydenLag‑på‑lag, vindbeskyttelse
VindOfte sterkere over kollerSe Sidevind og vindkast

Se også Fjelloverganger (MC) for værskifte og sikt.

Bremsing og friksjon

Tynn luft endrer ikke friksjon direkte, men kaldere dekke og lengre nedkjøringer kan gi bremsefade.

RisikoÅrsakTiltak
BremsefadeVarmeoppbygging i lange bakkerBruk motorbrems, jevn trykkfordeling
Kaldt dekkeLavere dekkgrepSenk fart, myke input

Les mer: Bremsesystem og Bremseslitasje og fading.

Praktiske råd i norsk fjellterreng

  • Planlegg forbikjøring med ekstra marginer
  • Hold turtall i motorens effektområde i stigning
  • Øk pauser og væskeinntak
  • Følg med på temperaturmåler ved tung last
  • Forbered deg på vindkast over koller og broer

Sjekkliste

  • Dekktrykk og mønsterdybde er kontrollert
  • Fjæring justert for last, se Fjæring og oppsett
  • Bekledning til kaldere temperatur i høyden
  • Plan B for rute ved raskt værskifte, se Fjelloverganger