Broer og sidevind (MC)

Broer kombinerer ofte sterkere vind, åpne partier og skiftende underlag. Med riktig plassering, jevn gass og bevisst grep kan du holde stabilitet og marginer på motorsykkel.

Bro og sidevind – oversikt

Risiko på broer

FaktorRisikoTiltak
Sidevind/kastPlutselige kursavvikLøs overkropp, myk kontrastyring, buffer
EkspansjonsfugerGlattere felt og kantRett opp sykkelen, kryss vinkelrett
Gitter/ristLav friksjon, styreristingJevn gass, myke hender, ikke fight styret

Relatert: Sidevind og vindkast og Ekspansjonsfuger og brooverganger.

Teknikker som hjelper

  • Velg et spor med le for vindkast, men behold buffer til rekkverk og kjøretøy
  • Hold blikket langt frem mot utgangen av broen, ikke stirr på kanten
  • Bruk jevn gass og myk hånd på styret, la små bevegelser dempes av chassiset
  • Kryss ekspansjonsfuger mest mulig rett på, uten nedlegg og med stabil gass

Se også Svingteknikk og Kontrastyring og sporvalg.

Vanlige feil

  • Stramt grep i styret som forsterker kast
  • Skrå nedlegg over metallfuger eller gitter
  • For kort avstand til tunge kjøretøy i vindkast

For fartstilpasning og marginer, se Fart og avstand. Ved kraftig vind: vurder å senke tempoet eller ta en pause til forholdene bedrer seg.