Broer kombinerer ofte sterkere vind, åpne partier og skiftende underlag. Med riktig plassering, jevn gass og bevisst grep kan du holde stabilitet og marginer på motorsykkel.
Risiko på broer
Faktor | Risiko | Tiltak |
---|---|---|
Sidevind/kast | Plutselige kursavvik | Løs overkropp, myk kontrastyring, buffer |
Ekspansjonsfuger | Glattere felt og kant | Rett opp sykkelen, kryss vinkelrett |
Gitter/rist | Lav friksjon, styreristing | Jevn gass, myke hender, ikke fight styret |
Relatert: Sidevind og vindkast og Ekspansjonsfuger og brooverganger.
Teknikker som hjelper
- Velg et spor med le for vindkast, men behold buffer til rekkverk og kjøretøy
- Hold blikket langt frem mot utgangen av broen, ikke stirr på kanten
- Bruk jevn gass og myk hånd på styret, la små bevegelser dempes av chassiset
- Kryss ekspansjonsfuger mest mulig rett på, uten nedlegg og med stabil gass
Se også Svingteknikk og Kontrastyring og sporvalg.
Vanlige feil
- Stramt grep i styret som forsterker kast
- Skrå nedlegg over metallfuger eller gitter
- For kort avstand til tunge kjøretøy i vindkast
For fartstilpasning og marginer, se Fart og avstand. Ved kraftig vind: vurder å senke tempoet eller ta en pause til forholdene bedrer seg.