Viltfare og dyrepåkjøring (MC): forebygging og håndtering

Norsk natur gir hyppige møter med elg, hjort og rådyr. For motorsykkel betyr dette høy konsekvens ved feil. Med riktig fart, blikk og plassering kan du redusere risikoen betydelig.

Viltfare på MC – oversikt

Hvor og når er risikoen størst?

SituasjonRisikoTiltak
Skumring/grålysningMest aktivitet hos hjorteviltSenk fart, øk avstand
Skogkanter og jorderPlutselige kryssingerBlikk dypt inn i veikanten
Høst og vårTrekkruter og kalvingForvent dyr i flokk/par
Fukt/tåkeRedusert sikt og kontrastBruk nærlys/tåkelys, rens visir

Se Lys og lystyper og Kjøring i tåke.

Kjøremåte som forebygger

  • Tilpass farten slik at du kan stoppe innen synlig strekning
  • Se etter øyerefleks og bevegelse i kanten av synsfeltet
  • Hold linje som gir best sikt gjennom kurver, og behold fluktrom
  • Unngå å kjøre tett i gruppe i risikoområder; øk avstand og forskyv posisjon

For beregning av stopplengde, se Reaksjonstid og bremselengde. For linjevalg: Kontrastyring og sporvalg.

Når dyr plutselig er i veien

  • Brems rettlinjet og kraftig, behold sykkelen mest mulig oppreist
  • Unngå rykk i styret; liten kursendring kan være nok hvis fluktrom finnes
  • Vurder kort lydsignal tidlig, men ikke stol på at dyret flytter seg riktig

Relatert: Unnamanøver på motorsykkel.

Etter en påkjørsel eller nestenulykke

  1. Sikre stedet: nødblink der tilgjengelig, varseltrekant ved behov
  2. Varsle 02800 (politiet) ved skadet vilt, merk stedet for ettersøk
  3. Ikke følg etter skadet dyr inn i terrenget
  4. Dokumenter hendelsen for forsikring

Se Håndtering av nødsituasjoner og Plikter ved trafikkuhell.

Sjekkliste før og under sesong

  • Rens lykter og visir jevnlig for best mulig sikt
  • Planlegg ruter utenom kjente viltkorridorer ved skumring
  • Hold dekk i god stand for maksimal bremseeffekt og styrerespons

Oppsummering: Med bevisst fart, blikk og plassering reduserer du viltfaren. Prioriter sikt og marginer, og ha en klar plan for hva du gjør hvis dyr plutselig er i veien.