Slaghull og ujevnheter (MC): teknikk og beskyttelse

Slaghull og dype ujevnheter kan gi kraftige slag i felg, dekk og dempere. Med riktig blikk, linjevalg og rask avlastning over hinder reduserer du risikoen for skade og bevarer kontrollen.

Slaghull – teknikk

Forberedelse og blikk

  • Se langt frem for å oppdage mørke felt, skygger og brudd i asfalt
  • Vurder alternativ linje tidlig, eller reduser fart kontrollert
  • Unngå å treffe skarpe kanter med stort nedlegg

Relatert: Plassering i veibanen og De 5 se-reglene.

Avlastning over hinder

TrinnUtførelseHvorfor
1Reduser fart før hulletMindre energi inn i demper/felg
2Rett opp sykkelenMaksimalt grep og støtdemping
3Lett på styret, bøy knærAvlaster fronten idet du passerer
4Jevn gass gjennom hinderetStabil geometri og retning

Se Beredskapsstilling for kroppsstilling som gir aktiv avlastning.

Dekk og demperoppsett

  • Riktig dekktrykk øker motstand mot klem- og felgskader
  • Lett økt forspenning bak med tung last/passasjer
  • Unngå helt lukkede dempere; noe kompresjon gir bedre energiopptak

Relatert: Dekk og dekktrykk og Fjæring og oppsett.

Når du ikke rekker å unngå

  • Hold sykkelen så rett som mulig, unngå brems i selve treffer
  • Løft blikket, myk opp armene og la fjæringen jobbe
  • Bekreft kurs etterpå før du øker farten igjen

For variert underlag som metall og gitter, se Ferister og metallgitter.

Etterkontroll

  • Sjekk felger for kast og hakk, dekk for bulker og kutt
  • Kontroller styrelager og eiker (der relevant)
  • Bekreft lufttrykk og visuell tetthet

Se Sikkerhetssjekk (MC) og Vedlikehold av motorsykkel.

Oppsummering

Oppdag ujevnheter tidlig, reduser fart i god tid, rett opp sykkelen og avlast fronten over selve hinderet. Med riktig dekktrykk og demperoppsett øker du marginene og reduserer risikoen for skader.