Kolonnekjøring på motorsykkel

Ved uvær, rasfare eller arbeid kan veier åpnes for trafikk kun i kolonne bak ledebil. Kolonnekjøring på motorsykkel krever ekstra oppmerksomhet på temperatur, vind og underlag, samt tydelig kommunikasjon og riktig plassering.

Kolonnekjøring (MC) oversikt

Før avgang

PunktHvorforTiltak
TemperaturRisiko for is/snø i køBruk varmegrep, lagvis bekledning
VindKast ved åpne partier og broerSe Kjøring i sidevind
SiktSnøfokk/eksos fra kolonneRengjør visir, antidugg-behandling
DekkGrep på kaldt/fuktig underlagRiktig trykk, se Dekk og dekktrykk

Plassering og avstand

  • Hold deg i feltets spormidt med margin til midtdeler og kant
  • Bruk zigzag‑plassering i kolonnen når det gir bedre sikt og buffer
  • Oppretthold jevn avstand til kjøretøyet foran, øk ved glatt føre
  • Unngå forbi‑ og filbytter; følg ledebilens tempo

Se også Plassering i veibanen.

Lys og kommunikasjon

  • Nærlys på, unngå fjernlys som blender og skaper gjenskinn i snøfokk
  • Bruk nødblink kun ved stopp eller fare
  • Bekreft stopp/igangsetting med tydelige tegn om du kjører i gruppe, se Gruppekjøring
Signal fra ledebilBetydningTiltak
Kort blink med nødlysMidlertidig fartssenkningReduser fart mykt, hold avstand
Varselblink + stoppFull stans i kolonneHold linje, stopp med rett styre
Kraftig bremselysHindring i veibanenØk avstand, gjør klar til unnamanøver

Stans aldri i tunnel eller på fjellovergang uten beskjed: flytt deg til nærmeste møteplass og informer kolonneleder. Se Brann i tunnel for sikkerhet ved ulykker.

Underlag og fart

ForholdRisikoTiltak
Is og hardpakket snøPlutselig slipp ved brems/styringMyke input, rett sykkel ved brems
Slaps og sporStyrerykk og retningsendringFølg spor, lett grep i styret
Rim/kuldebroerLavt grep på broer og skyggeområderSenk fart før bro, jevn gass

For flere vinteraspekter, se Piggdekk og vinterdekk og Kjøring i kulde.

Energi og beredskap i kolonne

  • Planlegg korte stopp for væske og energi hver 60. kilometer; dehydrering øker reaksjonstid og kramper
  • Bruk varmeholker eller hansker med elektrisk varme ved minusgrader, se Varmeholker og elektrisk varme på motorsykkel
  • Ha en enkel plan for kommunikasjon ved stans: hvem kontakter Vegtrafikksentralen, og hvem blir igjen med eventuelle havarerte førere
  • Oppdater deg på lokale værmeldinger før kolonnen settes i gang slik at du kan justere bekledning og lufttrykk i tide
UtstyrFunksjonNår det bør brukes
Håndvarmere/varmeholkerHolder gripeevne i fingreUnder minusgrader eller sterk vind
Reservevisir eller brilleinnsatsSikrer klart syn om hovedvisir iserVed raske temperaturvekslinger, særlig i tunneler
Nødteppe og energigelStabiliserer kroppstemp. ved stansVed motorstopp eller lang ventetid før ny kolonne
KommunikasjonssystemGir beskjed om hull i kolonnenNår du kjører i gruppe uten direkte sikt til ledebil

Stopprutiner i kolonne

  • Stans rolig og rett opp sykkelen før lett brems
  • Hold ekstra avstand ved stans for å unngå påkjørsel
  • Ved teknisk problem: varsle, trekk helt ut til siden og se Trygg nødstans

Dersom du faller av kolonnen

  • Følg markeringsposter til nærmeste stoppested for å vente på neste pulje
  • Hold hjulene i høyre spor for å unngå møtende trafikk i dårlig sikt
  • Kontakt Vegtrafikksentralen via 175 om du ikke får kontakt med ledebil
  • Se Håndtering av nødsituasjoner for rutiner ved havari

Ved ekstrem kulde, vurder nedblending av visir for å hindre ising og bruk pustestopp i stengte partier for å unngå kondens. Ha med lett tilgjengelig varmefolie slik at du kan hjelpe andre trafikanter i nød.

Sjekkliste

  • Bekledning og varme: hansker, varmegrep, halstube
  • Visir klart, antidugg og rengjort
  • Riktig dekktrykk og fungerende lys
  • Tilstrekkelig drivstoff før kolonnekjøring

Se også Fjelloverganger og Kjøring gjennom veiarbeidsområde.