Kjøring på grusvei (MC): grep, sporvalg og bremsing

Grus gir lavere og mer variabel friksjon enn asfalt. Med riktig teknikk kan du kjøre trygt og kontrollert selv på løst underlag.

Sporvalg på grus

Forberedelser: dekk og lufttrykk

TiltakEffekt
Kontroller dekkmønsterSikrer klikk i løst grus og våt jord
Moderat reduksjon i trykkLitt større fotavtrykk, bedre grep på løst underlag
Jevn lastfordelingStabilitet ved ujevnheter

Se Dekk og dekktrykk (MC) og Pakking og last.

Kroppsstilling og balanse

  • Stå lett i fotpinnene over ujevnheter
  • Flytt hoftene for å balansere sykkelen ved sideglipp
  • Se langt frem for å lese fast spor og dype partier

Relatert: Ståkjøring og vektforflytning.

Bremsing på grus

Bremsing på grus

PrinsippHva du gjør
Dosér myktØk trykket gradvis, særlig på forbrems
Bruk bakbrems aktivtStabiliserer sykkelen, reduserer risken for frontlås
ABS‑forståelseLengre stopp i løst grus; planlegg avstand

Se Bremsesystem på motorsykkel, Nødbremsing (MC) og Reaksjonstid og bremselengde.

Svingteknikk på løst underlag

  • Senk farten før svingen, myk gass gjennom svingen
  • Hold blikket på utgangen, la små skrens korrigeres mykt
  • Velg spor med hardpakka grus fremfor løs dytt

Se Kontrastyring og sporvalg og Svingteknikk.

Les underlaget

TegnTolkning
Lys, løst feltLavt grep, unngå brå manøvre
Mørkere, pakket baneBedre grep, trygt spor
VaskebrettKortere grepstopper, jevn gass og dempet fart

Når du møter utfordringer

  • Reduser fart før partier med djup grus eller sand
  • Kryss spor og kanter i mest mulig rett vinkel
  • Unngå brå brems midt i sving; bruk motorbrems og myk korrigering

Relatert: Spor i veibanen og Kjøring over ferister.

Avslutning

Gruskjøring krever mer plan, blikk og myk kontroll. Bygg ferdigheter gradvis og hold gode marginer.