Kjøring over fartshumper (MC)

Riktig teknikk over fartshumper og andre ujevnheter gir bedre stabilitet, mindre belastning på utstyr og høyere sikkerhet. Feil fart eller linjevalg kan gi slag i dempere, redusert grep og uønsket kursendring.

Fartshump teknikk

For smale fartsputer og opphøyde gangfelt, se Fartsputer og opphøyde gangfelt (MC).

Grunnprinsipper

  • Senk farten gradvis før humpen, ikke på toppen
  • Hold en rett linje og mykt grep i styret
  • Løsne litt i knær og albuer for å la sykkelen jobbe
  • Unngå bremsing akkurat på toppen, hold jevn gass

Se også Dekk og dekktrykk (MC) og Styreteknikk og styregeometri.

Ståstilling og demperbruk

  • Løft setet 1–3 cm med lett ståstilling over humpen
  • Flytt vekten lett bakover ved bratte humper
  • La forgaffel og bakdemper komprimere fritt, ikke lås armene
UnderlagAnbefalt fartTiltak
Tørr asfaltLav til moderatJevn gass, myke styrebevegelser
Våt asfaltLavSenk fart ytterligere, myk gass
BrosteinSvært lavØk avstand, ståstilling anbefales

Relatert: Spor i veibanen (MC) og Kjøring i regn på motorsykkel.

Vanlige typer fartsdempere

TypeKjennetegnTilpasning
Myk humpBred og lavJevn gass, lett ståstilling
Skarp humpSmal og høyLav fart, vekt lett bak
Puter (deler av kjørefelt)Ligger i kjørefeltetHold hjulene rett over puten, unngå skrå vinkel

Vanlige feil

  • For høy fart inn på humpen
  • Hard bremsing på toppen gir ustabilitet
  • Låste armer og stiv sitteposisjon
  • Skrå passering som kan gi sideveis kast

For relaterte teknikker, se Svingteknikk for motorsykkel og Bremsing på motorsykkel.