Kjøring i tunnel med motorsykkel

Tunneler gir andre utfordringer for motorsyklister: skiftende lys, avdamping, smal sikt og temperaturforskjeller. Med riktig forberedelse, lysbruk, plassering og avstand kan du kjøre trygt og forutsigbart.

Kjøring i tunnel på MC

Før innkjøring

  • Reduser fart og bytt til nærlys ved portalen
  • Ta et raskt blikk i speil, øk avstand til kjøretøyet foran
  • Fjern dugg: åpne visir et hakk ved behov
  • Vurder å slå av ekstra lys som kan blende andre

Relatert: Lys og lystyper og Kjøring i mørket.

Plassering og flyt

PrinsippHvorforPraktisk
Stabil midtlinjeBedre buffer mot kant og møtende lysHold deg midt i eget felt
Jevn gassReduserer rykk ved lysendringBruk lett motorbrems ved behov
Økt følgeavstandKort sikt og reaksjonstidMinst 3 sekunder, mer ved tåke
Blikk langt fremMot utgangen og nødnisjerUnngå å feste blikket i lysarmatur

Se også Plassering i veibanen.

Lys og sikt i tunnel

SituasjonLysvalgTips
InnkjøringNærlysSenk fart, blikk langt frem
Møte motlysNærlysUnngå å se direkte i armatur
Tett trafikkNærlysHold jevn gass, øk avstand
NødstansVarsellysPlasser deg bak rekkverk i nisje

For lysinnstillinger og teknikk, se Lys og lystyper og Kjøring i mørket. For grep og marginbruk i skiftende friksjon, se Friksjonssirkel (MC) og Dekktemperatur (MC).

Skilt og markeringer i tunnel

ElementBetydningTiltak
NødutgangsskiltViser retning til utgangNotér plassering ved innkjøring
Nødtelefon/nisjeHjelpepunkter og stoppBruk ved stans/ulykke
Kjørefeltspiler/linjerVeileder sporvalgHold stabil linje
Avstandsposter100 m‑merking langs veggBrukes ved nødanrop til å angi posisjon

Tunnel skilt og markeringer

Se Trafikksystemet (lys) og Veimerking og oppmerking.

Ventilasjon og dugg

  • Åpne visir et lite hakk ved kondens
  • Bruk pinlock/antidugg forutsatt riktig montering
  • Ved utkjøring: forvent hvitt lys og midlertidig blending, hold linjen rolig

Temperatur og dekkgrep

  • Kald asfalt i tunnel kan gi lavere friksjon enn ute
  • Dekk som er kalde får lavere grep; unngå brå manøvre
  • Kontroller dekktrykk før tur. Se Dekk og dekktrykk (MC)

Stans og nødsituasjoner

SituasjonTiltak
Tekniske problemerRull til nærmeste nisje, slå på varselblink, plasser deg bak rekkverk
Ulykke foranHold avstand, varsle, sikre stedet. Se Håndtering av nødsituasjoner
Brann i tunnelForlat kjøretøyet, følg skilting til nødutgang, varsle

Feil å unngå

  • Hovedlys på fjernlys inne i trafikkert tunnel
  • Brå filskifte uten blikk og tidlig signal
  • For kort avstand i tett trafikk og kø
  • Å stoppe på kjørefelt uten å bruke nisje

Se også Motorveikjøring for samspill i høy hastighet inn og ut av tunneler.

Vind og trykk ved tunnelåpning

Sjekkliste

  • Nærlys ved innkjøring, god avstand, jevn gass
  • Visir fri for dugg, blikk mot utgangen
  • Kjenn plassering av nødnisjer og nødutganger

For bedre grep på glatt underlag inne i tunnel, se Kjøring i regn på motorsykkel. For risikoforståelse, se Risikovurdering i praksis.

Se også Beredskapsstilling på motorsykkel for bedre kontroll i lav fart og ved uforutsette hendelser i trange miljøer.