Gruppekjøring med motorsykkel

Gruppekjøring med motorsykkel krever tydelige roller, konsekvent formasjon og kontinuerlig kommunikasjon. Strukturert kjøring gir bedre flyt, sikt og sikkerhetsmarginer for alle i kolonnen.

Formasjoner for gruppekjøring

Formasjoner og avstander

SituasjonFormasjonAnbefalt avstandHvorfor
Tørr landeveiSikksakk2–3 s til motorsykkelen foran i samme sporGod sikt og reaksjonstid
By og lav fartEnkeltlinje2 sTydelig plassering i smale felt
Svingete veiEnkeltlinje2–3 sFritt sporvalg i sving
Regn eller dårlig siktEnkeltlinje3–4 sØkte marginer ved lavt grep

Relatert: Plassering i veibanen og Fart og avstand.

Roller og ansvar i kolonnen

RolleHovedansvar
LederPlanlegger rute, tempo og pauser, holder oversikt og varsler endringer
BakmannOvervåker gruppen, hjelper ved problemer og varsler leder
Midt-ankerStabiliserer formasjonen ved kryss og splitt
Øvrige kjørereHolder avtalt formasjon, kommuniserer farer og respekterer lederens beslutninger

Se også Kommunikasjon med andre trafikanter og Defensiv kjøring.

Kommunikasjon i gruppen

Detaljert formasjon

Håndsignaler

SignalBetydningUtførelse
Peke ned til høyreHinder på høyre sideHøyre hånd peker mot hinderet
Peke ned til venstreHinder på venstre sideVenstre hånd peker mot hinderet
Vifte oppoverØk fartenHøyre hånd vifter oppover
Flat hånd nedReduser fartenHøyre hånd flatt nedover
Knyttet neve oppStoppLede-MC markerer stopp

Se hele signalpakken i Handsignaler i gruppekjøring på motorsykkel.

Radiokommunikasjon

  • Hold meldinger korte og tydelige
  • Bruk avtalte uttrykk alle kjenner
  • Test intercom før avgang, og ha felles kanal
  • Bekreft meldinger ved viktig informasjon

Relatert: Kommunikasjonssystemer på motorsykkel.

Sikkerhet og marginer

  • Hold eget spor i sikksakk; aldri side-om-side i sving
  • Øk avstand ved regn, kald asfalt og nattkjøring
  • Feltbytte skjer bakfra-frem: bakmann sikrer plass, leder flytter sist
  • Ved forbikjøring kjører man en og en med god margin, se Forbikjøring og feltskifte
FeilRisikoTiltak
For kort avstandKjedekollisjonMinimum 2–3 s, øk i regn
Uklare signalerSplittet kolonneBruk standardiserte håndsignaler
Ulikt ferdighetsnivåOverkjøringDel gruppen og avtal møtepunkt
Manglende planStress og dårlig flytFelles gjennomgang før avreise

Planlegging og utstyr

Se Forberedelser for en lang kjøretur for sjekklister og Rekkevidde og tankstopp-planlegging.

Sjekkliste før avgang

  • Full tank og riktig dekktrykk
  • Roller fordelt (leder og bakmann)
  • Felles formasjon og tempo avtalt
  • Kommunikasjonskanaler testet

Ved uhell eller splitt

  • Stans trygt uten å blokkere trafikken
  • Varsle, sikre og gi førstehjelp etter ABC-prinsippet
  • Del posisjon og avtal møtested etter hendelsen
  • Se Førstehjelp og opptreden ved ulykker for trinnvis prosedyre.

Hindringer og spesielle forhold

Kø, filtrering og kollektivfelt

Gruppekjøring handler om disiplin, kommunikasjon og gjensidig respekt. God planlegging og klare avtaler gir en trygg og sosial kjøreopplevelse for alle i kolonnen.