Fjelloverganger på motorsykkel

Norske fjelloverganger byr på brått værskifte, store temperaturfall og sterk sidevind. Med god planlegging, riktig bekledning og justert kjøremåte kan du holde høy sikkerhet og komfort.

Fjellovergang – risikofaktorer

Planlegging før avreise

  • Sjekk værmelding og webkamera langs ruta
  • Planlegg alternative ruter ved stengning/kolonnekjøring
  • Vurder avreise tidlig på dagen for bedre sikt og mindre vind
  • Bruk lag‑på‑lag, vind- og regnbeskyttelse

Se også Kjøring under vanskelige forhold.

Værskifte og temperatur

ForholdRisikoTiltak
TemperaturfallNedkjøling, tregere reaksjonerEkstra lag, hals/buff, varmehansker
Regn/snøbygerLav friksjon, dårlig siktSenk fart, øk avstand, myk brems/gass
Tåke/lavt skydekkeKort siktNærlys, jevn linje, blikk langt frem

Dekktemperatur og grep

TempoEffekt på dekkTiltak
LavtKald gummi, mindre grepUnngå brå manøvre, øk margin
StabiltJevn oppvarmingHold jevn gass og belastning
HøytRisiko for overoppheting ved tung lastPauser for avkjøling

For grep og trykk, se Dekk og dekktrykk (MC).

Sidevind og vindkast

  • Hold en stabil linje med lett trykk på styret
  • Øk sideavstanden til store kjøretøy
  • Reduser hastigheten på utsatte partier over broer og koller

Les mer i Sidevind og vindkast på motorsykkel.

Se også Plassering i veibanen for valg av spor med best sikt og buffer mot vindkast.

Brøytekant, grus og asfaltbytte

UnderlagKjennetegnTiltak
Grus i sporUstabilt ved nedleggRett sykkelen, brems ferdig før
Slitasje- og asfaltbytteUjevn friksjonMyk styring, jevn gass
Brøytekant/isresterSvært glattHold avstand, ikke kryss unødig

Relatert: Spor i veibanen, Kjøring i regn og Hårnålsvinger.

Pauser og energi

  • Ta korte, hyppige pauser for varme og næring
  • Unngå å kjøre utmattet i kald vind
  • Vurder varmestopp ved fjellstuer og bensinstasjoner

Sjekkliste

  • Vær- og ruteplan B
  • Lag‑på‑lag, varmehansker og tørre innerlag
  • Dekktrykk justert, lys og visir klart
  • Ekstra margin for sikt, vind og underlag

Se også Landeveiskjøring for teknikker i høyere hastigheter og Beredskapsstilling for kontroll når forholdene endrer seg raskt.

For bekledning, varmegrep og duggkontroll i lave temperaturer, se Kjøring i kulde på motorsykkel.