Ekspansjonsfuger og brooverganger på motorsykkel

Ekspansjonsfuger i broer og overgangssoner mellom asfalt, stål og betong kan være glatte og ujevne. Med riktig fart, linjevalg og rolig input unngår du slipp og bevarer stabiliteten.

Ekspansjonsfuger oversikt

Nøkkelprinsipper

PrinsippHvorforSlik gjør du
Jevn gassUnngår lastskift og slippStabil gass gjennom overgangen
Rett sykkelMaks grep og forutsigbarhetFullfør brems før, passér mest mulig rett
Myk styringUnngår sidekrefter på glatt stålSmå korrigeringer, ingen brå bevegelser
Kontrollert fartMer tid og mindre krefterSenk fart før, ikke på selve fugene

Se også Kjøring over ferister og metallgitter og Kontrastyring og sporvalg.

Underlag og risiko ved overganger

OverflateRisikoTiltak
Våt stål/betongLav friksjon og sidekrefter gir lett slippHold sykkelen mest mulig rett, bruk jevn gass
Malte felter/markeringGlatt i regn og kuldeUnngå nedlegg og brems, se Malte felt og kumlokk
Løse skjøter/kanterSlag i hjuloppheng og kursendringReduser fart før, lett grep i styret

Linjevalg og vinkel

  • Sikt frem fugens retning tidlig
  • Søk en vinkel nær 90° ved brede, langsgående fuger
  • Unngå å krysse lange fuger i skrå vinkel med stor nedlegg

For metallflater i regn, se Kjøring i regn.

Når det er vått eller kaldt

  • Øk marginene og reduser nedlegg
  • Bruk mer tid på å rette opp sykkelen før overgang
  • Vurder å stå lett i fotpinnene for å avlaste over ujevnheten

Relatert: Dekk og dekktrykk (MC) og Dekktemperatur.

Øvingsscenarioer før teoriprøven

ScenarioHva sensoren testerForberedelse
Bro med stålgitter i regnValg av fart og gassKombiner rådene her med Diagrammer og tabeller i teoriprøven (MC) for å tolke fuktdata
Kolonnekjøring over lang broPlassering og bufferØv i par og bruk metodene fra Kolonnekjøring på motorsykkel
Temperaturfall mot nullpunktRisikovurderingOppdater sjekklisten med Kjøring under vanskelige forhold
  • Formuler egne spørsmål basert på trafikkmeldinger du finner via Digital trafikkdata for MC.
  • Beskriv hvordan du ville håndtert en konkret bro fra din hverdag og noter svar i kjøredagboken.
  • Lag et lite diagram over temperatur og vindkraft den siste uken for å kunne argumentere for fartstilpasningen din.

Skilting og varsling før brooverganger

VarselBetydningTiltak
Skilt 112 «Ujevn veg»Nærmer seg tydelig trinn eller skjøtReduser fart og rett opp sykkelen
Skilt 138 “Sidevind”Bro med eksponert tverrvindStabiliser med lett knegrep, se Sidevind og vindkast
Variabel meldingstavleMidlertidig fartsreduksjon eller glattførerådFølg anbefalt fart og øk avstand

Les mer om symbolene i Trafikkskilt og veimerking. Juster reisen ved stenging eller tung trafikk med rådene i Rekkevidde og tankstopp-planlegging.

Forberedelser før lange brospenn

  • Sjekk værmelding for vindkast og temperatur før avreise
  • Fest løst bagasjeutstyr og kontroller at vindskjerm og turbulenshåndtering er optimal
  • Planlegg plassering i filen, og hold reserveplass til å korrigere kurs
  • Repetér teknikk for kontrastyring slik at små kursendringer blir presise

Typiske feil i teoriprøven

  • Kandidaten velger å bremse hardt oppå fugene i stedet for før overgangen
  • Spørsmål om kombinert vind og metallflate blir undervurdert når man glemmer sidevindskiltet
  • Mange overser at venstre- og høyre hjulspor kan ha ulik høyde, noe som krever rett sykkel før du passerer skjøten

Øv på slike scenarioer i Scenariooppgaver til teoriprøven og sjekk at du unngår fallgruvene som beskrives i Vanlige feil i teoriprøven.

Kort sjekkliste

  • Senk fart før overgangen
  • Se dit du skal, rett sykkelen
  • Jevn gass, ingen brå brems eller styring