Brann i tunnel (MC): varsling og evakuering

Brann i tunnel krever rask og riktig reaksjon. Som fører av motorsykkel har du fordeler ved manøvrering og rask evakuering, men også sårbarhet uten karosseri. Følg denne trinnvise veiledningen for å sikre deg selv og andre.

Evakuering ved tunnelbrann

Prioriteringer steg for steg

  • Varsle og sikre situasjonen
  • Plasser motorsykkelen trygt i nisje/veiskulder
  • Evakuer til nærmeste nødutgang
  • Hjelp andre hvis det er trygt

Relatert: Kjøring i tunnel (MC) og Håndtering av nødsituasjoner. For sikring av stoppet kjøretøy: Trygg nødstans og Nødblink på MC.

Varsling og plassering

TiltakHvorforPraktisk
Ring 110/112/113Rask innsatsOppgi tunnelnavn og avstandsposter
Nødtelefon i nisjeDirekte kontaktFølg skilting til nærmeste nisje
Nødblink/lysVarsle bakfraAktiver nødblink der sykkelen har det
Plassering av MCFri kjørebane for utrykningSett MC i nisje, slå av tenning

Se også ECALL og automatisk nødanrop.

Evakuering via nødutgang

  • Forlat kjøretøyet umiddelbart, ikke forsøk å snu i kjørebanen
  • Følg grønne skilt til nærmeste nødutgang, hold deg lavt ved røyk
  • Hjelp barn og sårbare trafikanter om mulig uten å utsette deg for fare
  • Lukk dører bak deg for å begrense røyk og flammer
SituasjonTiltakMerknad
Tett røykHold lav profil, følg vegg og skiltBeskytt luftveier med tekstil
Flammer foranVelg utgang bakoverIkke kjør forbi brann
Varme i takUnngå midtsonenHold deg langs veggen

Mer om første innsats: Førstehjelp og opptreden ved ulykker.

Vanlige feil å unngå

  • Å forsøke å snu og kjøre ut mot trafikk
  • Å bli sittende på motorsykkelen i kjørebanen
  • Å stoppe utenfor nisje og blokkere for utrykning
  • Å kjøre forbi røyk/flammepunkt for å komme videre

Etter hendelsen

  • Oppsøk frisk luft, vurder helsesjekk ved røykeksponering
  • Meld fra til forsikring ved skader
  • Gjennomgå rutiner og læringspunkter for fremtiden

Relatert: Beredskapsstilling (MC) og Kjøring i mørket.