Brann i tunnel krever rask og riktig reaksjon. Som fører av motorsykkel har du fordeler ved manøvrering og rask evakuering, men også sårbarhet uten karosseri. Følg denne trinnvise veiledningen for å sikre deg selv og andre.
Prioriteringer steg for steg
- Varsle og sikre situasjonen
- Plasser motorsykkelen trygt i nisje/veiskulder
- Evakuer til nærmeste nødutgang
- Hjelp andre hvis det er trygt
Relatert: Kjøring i tunnel (MC) og Håndtering av nødsituasjoner. For sikring av stoppet kjøretøy: Trygg nødstans og Nødblink på MC.
Varsling og plassering
Tiltak | Hvorfor | Praktisk |
---|---|---|
Ring 110/112/113 | Rask innsats | Oppgi tunnelnavn og avstandsposter |
Nødtelefon i nisje | Direkte kontakt | Følg skilting til nærmeste nisje |
Nødblink/lys | Varsle bakfra | Aktiver nødblink der sykkelen har det |
Plassering av MC | Fri kjørebane for utrykning | Sett MC i nisje, slå av tenning |
Se også ECALL og automatisk nødanrop.
Evakuering via nødutgang
- Forlat kjøretøyet umiddelbart, ikke forsøk å snu i kjørebanen
- Følg grønne skilt til nærmeste nødutgang, hold deg lavt ved røyk
- Hjelp barn og sårbare trafikanter om mulig uten å utsette deg for fare
- Lukk dører bak deg for å begrense røyk og flammer
Situasjon | Tiltak | Merknad |
---|---|---|
Tett røyk | Hold lav profil, følg vegg og skilt | Beskytt luftveier med tekstil |
Flammer foran | Velg utgang bakover | Ikke kjør forbi brann |
Varme i tak | Unngå midtsonen | Hold deg langs veggen |
Mer om første innsats: Førstehjelp og opptreden ved ulykker.
Vanlige feil å unngå
- Å forsøke å snu og kjøre ut mot trafikk
- Å bli sittende på motorsykkelen i kjørebanen
- Å stoppe utenfor nisje og blokkere for utrykning
- Å kjøre forbi røyk/flammepunkt for å komme videre
Etter hendelsen
- Oppsøk frisk luft, vurder helsesjekk ved røykeksponering
- Meld fra til forsikring ved skader
- Gjennomgå rutiner og læringspunkter for fremtiden
Relatert: Beredskapsstilling (MC) og Kjøring i mørket.