Ståkjøring og vektforflytning på motorsykkel

Ståkjøring og aktiv vektforflytning forbedrer stabilitet, sikt og grep, spesielt på grus, i ujevnt terreng og ved lavhastighetsmanøvrering. Teknikken reduserer slag i styret og lar suspensjonen jobbe effektivt.

Ståkjøring og vektforflytning

Grunnposisjon i ståkjøring

ElementNøkkelpunktEffekt
FottrykkTrykk på fothvilere, lett grep i styretAvlaster front, bedre styring med beina
KnestøtteLås lett mot tanken ved behovStabilt chassis uten overstyring
HofterBeveg hofter i retning du vilFlytter vekt og balansepunkt
BlikkLangt frem, horisontJevn linjevalg og mindre rykk

Relatert: Lavhastighetsmanøvrering og Kjøring på grusvei.

Sving og underlag

  • Flytt hoften mot yttersiden og legg mer trykk på yttersiden ved lav fart
  • Ved løs grus: hold jevn gass, la sykkelen bevege seg under deg
  • I nedoverbakke: mer trykk bak, myk forbrems for stabil front

Se Veigrep og Kontrastyring og sporvalg.

Øvelser

  • Kjør i stående posisjon i 30–50 km/t på jevn vei for å finne balanse
  • Slalåm med kjegler: styr med fottrykk og hofter, minimal styrebruk
  • Brems lett foran og bak stående for å kjenne lastoverføring

Vanlige feil

  • For mye vekt i armene, låste albuer
  • Ser for nært foran forhjulet
  • Overdreven grep i tanken som hindrer bevegelighet

Når bruke ståkjøring

  • Ujevnt underlag, grus og vaskebrett
  • Kryssing av spor i veibanen og kanter
  • Lavhastighetskontroll i kø og manøvrering

Se også Beredskapsstilling for grunnleggende posisjon og Kjøring over malte felt og kumlokk.