Plassering i veibanen for motorsykkel

Hvorfor riktig plassering betyr alt

God plassering gir deg sikt, tid og fluktmuligheter. Du ser lenger frem, andre ser deg, og du har rom til å håndtere feil og overraskelser. Sammen med fartstilpasning og blikkbruk er plassering en av de viktigste ferdighetene på motorsykkel.

Hovedmål

  • Øke siktlinjen gjennom svinger og kryss
  • Skape sikkerhetsmargin mot farer i veikanten og møtende trafikk
  • Kommunisere tydelig med plassering og lyssignal
  • Beholde fluktvei hvis noe skjer foran

Grunnprinsipper for plassering

SituasjonPrioritetPraktisk plassering
Rett strekningSikt og bufferHold deg litt til venstre i eget felt på landevei for sikt forbi kjøretøy foran. I by: midt i feltet for å unngå dører og kloakkrister
VenstresvingSikt inn i svingenStart ytterst til høyre i eget felt, flytt mot apex og ut igjen mens du ser langt gjennom svingen
HøyresvingMargin mot grøft/kantsteinStart ytterst til venstre i eget felt, nær midten gjennom svingen for å unngå å «kutte»
Kjørefelt som snevrer innFluktveiUnngå å bli klemt. Plasser deg slik at du kan bytte felt eller bremse rett frem
KøkjøringSynlighetMidt i feltet, hold avstand og bruk plassering for å unngå blindsoner

Se oversikten over hele teorien for motorsykkel: Teorien for motorsykkel.

Sving: tenk sikt, linje og marginer

  1. Se langt gjennom svingen, velg linje som åpner siktlinjen
  2. Plasser ytterst i eget felt før svingen for å øke sikt
  3. Rull inn mot innersiden gjennom svingen uten å krysse sperrelinjer
  4. Hold igjen hastighet til du ser utgangen, akselerer ut når veien «åpner seg»

Oversikt over plassering i sving

Kryss og rundkjøring

  • Velg spor som gjør at du blir sett tidlig
  • Unngå å ligge skjult bak store kjøretøy
  • Ha en plan B: plassering som gir rett-brems og fluktvei

Forbikjøring og feltbytte

ScenarioOptimal plasseringNøkkelgrep
Forbikjøring av buss eller lastebilStart langt til venstre i eget felt, se forbi kjøretøyet før du legger utSjekk speil og skulder, blink tidlig og følg rådene i Forbikjøring og feltskifte
Feltbytte i flerfeltskryssHold deg midt i feltet til du passerer stoppelinjen, flytt deg rolig mot ny posisjonBehold buffer til sidene, vær synlig og unngå blindsonene som omtalt i Blindsoner og speilbruk
Forbikjøring av saktegående kolonneLigg klart i spor 3 (yttre del) for sikt, akselerer bestemt over i motsatt feltBekreft at linjene tillater forbikjøring og bruk teknikken fra Forbikjøring av kolonne
  • Hold stabil akselerasjon slik at forbikjøringen blir kortest mulig
  • Velg et returlinjevalg som gir buffer til møtende trafikk
  • Avslutt manøveren ved å gå tilbake til vinduet du åpnet, ikke sent mot midten

Vanlige feil

  • For tidlig inn mot midten i svingen
  • Ligger for langt ute mot midtlinjen i møtende trafikk
  • Sykler for nært kantstein, grus eller kumlokk i regn

Videre læring

Forhold som påvirker plassering

MiljøViktig hensynRelatert
ByDører, busstopp, myke trafikanterBykjøring, Fotgjengerfelt
LandeveiSikt forbi forankjørende, møtende kjøretøyLandeveiskjøring, Kontrastyring og sporvalg
RundkjøringLinjevalg og tydelig tegnRundkjøring (MC)
MotorveiVindkast, lastebiler, blindsonerMotorveikjøring, Sidevind og vindkast
RegnMaling, kumlokk, spor i veibanenKjøring i regn, Spor i veibanen

For plassering ved gruppe, se Gruppekjøring. For snevre ramper og manøvrering, se Parkeringshus og ramper.

Plassering i tett kø og filtrering

  • Flytt deg litt til venstre i feltet for å skape synlighet og fluktvei, men behold margin til midtlinjen
  • Legg inn små forskyvninger for å signalisere intensjon uten å bytte felt
  • Tren på å tolke speil og blinklys i Køkjøring og filtrering før du slipper deg frem mellom biler
  • Når trafikken stopper, hold forhjul rett og planlegg hvor du ruller hvis bilen foran rykker bakover

Etter økten

  • Noter hvilke plasseringer som fungerte i en kort logg og oppdater egen kjøredagbok
  • Sammenlign erfaringene med teorien og vurder å analysere testresultater i digitale øvingsverktøy for å knytte praksis til teori
  • Sett deg et spesifikt fokusområde for neste tur, for eksempel bedre buffer i høyresvinger