Krypkjøring og balanse på motorsykkel

Krypkjøring er grunnmuren for kontroll i lav fart. Med riktig bruk av blikk, slureclutch og lett bakbrems kan du manøvrere presist gjennom kø, trange porter og U‑vendinger.

Oversikt: krypkjøringens tre nøkler

Grunnstilling og blikk

  • Se dit du skal, ikke ned på forhjulet
  • Hold overkroppen rolig og myk i armene
  • Kne mot tanken for stabilitet, hoftene styrer retningen

Se Beredskapsstilling på motorsykkel og Kontrastyring og sporvalg.

Drivverk og bremser i lav fart

  • Finn tydelig dragpunkt med slureclutch, hold jevn gass
  • Bruk lett bakbrems som stabilisator, unngå forbrems rettet i sving
  • Juster farten med clutch og bakbrems, ikke med rykkete gass

Relatert: Slureclutch og motorbremskontroll og Bremsing på motorsykkel.

Øvelser trinn for trinn

ØvelseMålNøkkelelement
Rettlinjet krypStabil fart under gangfartBlikk opp, jevn gass, lett bakbrems
S‑slangeMyk retningskontrollHofter styrer, mikrobevegelser i styret
Snever U‑vendingMinimer vendesirkelSe utgangen, sen apex, bakbrems
PortkjøringPresisjon mellom kjeglerStabilt tempo, ro i armene

Øvelsesbane for krypkjøring

Typiske feil og løsninger

FeilKonsekvensTiltak
Ser ned på bakkenUstabil linjeLøft blikket, se horisonten
Bruker forbrems i svingKipper og stopperHold deg til lett bakbrems
Rykkete gassUjevn fartBruk clutch som finjustering

Se også Bakkestart på motorsykkel, Rygging nær barn og Køkjøring og filtrering.

Når miljøet blir krevende

  • Brostein, maling og kumlokk er glattere i fukt
  • Sidevind og last/passasjer krever ekstra ro i input
  • Vurder fotposisjon og underlag før stopp

For grep og dekk, se Dekk og dekktrykk.

Oppsummering: Krypkjøring handler om rolig blikk, jevn motorkontroll og lett bakbrems. Øv ofte i trygge omgivelser, og ta teknikken med inn i hverdagskjøringen i by og på skolegård.