Riktig bruk av knegrep og tankgrep stabiliserer kroppen mot tanken slik at armene kan være avslappede. Det gir roligere styring, jevnere bremsing og mer presis svingkjøring.
Hvorfor knegrep fungerer
Effekt | Hva skjer | Resultat |
---|---|---|
Avlaster armer | Kroppen støttes mot tanken | Mykere styring og bedre følelse |
Stabiliserer ved brems | Kjerne og knær tar retardasjonen | Mindre vekt på styret |
Presis posisjon i sving | Lett trykk på innerside | Forutsigbar nedlegg og linje |
Teknikker i praksis
- Før brems: flytt hoftene litt bak og klem lett med knær
- Under brems: hold kjernen aktiv, la armene være løse
- Inn i svingen: lett knegrep på innsiden, stabil hofte
- Ut av svingen: slipp gradvis trykket, jevn gass
Relatert: Svingteknikk og Bremsing på motorsykkel.
Typiske feil og løsninger
Feil | Konsekvens | Løsning |
---|---|---|
Klemmer for hardt | Låste hofter, stiv styring | Lett, elastisk kontakt |
Henger i styret | Rykkete gass/brems | Aktiver kjerne, øk knegrep |
Sklir fremover ved brems | Press på håndledd | Flytt hoftene bak før brems |
Se også Ergonomi og Friksjonssirkelen.
Øvelser du kan gjøre trygt
- Tom parkeringsplass: brems til gangfart mens armene holdes lette
- Slalåm i lav fart: fokus på kjerne og knegrep, ikke armstyrke
- Svingøvelse: lett trykk på innerside gjennom apex
For helhetlig teknikk, se Plassering i veibanen og Lavhastighetsmanøvrering.