Knegrep og tankgrep på motorsykkel

Riktig bruk av knegrep og tankgrep stabiliserer kroppen mot tanken slik at armene kan være avslappede. Det gir roligere styring, jevnere bremsing og mer presis svingkjøring.

Knegrep og kontaktpunkter

Hvorfor knegrep fungerer

EffektHva skjerResultat
Avlaster armerKroppen støttes mot tankenMykere styring og bedre følelse
Stabiliserer ved bremsKjerne og knær tar retardasjonenMindre vekt på styret
Presis posisjon i svingLett trykk på innersideForutsigbar nedlegg og linje

Se Ergonomi og sittestilling.

Teknikker i praksis

  • Før brems: flytt hoftene litt bak og klem lett med knær
  • Under brems: hold kjernen aktiv, la armene være løse
  • Inn i svingen: lett knegrep på innsiden, stabil hofte
  • Ut av svingen: slipp gradvis trykket, jevn gass

Relatert: Svingteknikk og Bremsing på motorsykkel.

Typiske feil og løsninger

FeilKonsekvensLøsning
Klemmer for hardtLåste hofter, stiv styringLett, elastisk kontakt
Henger i styretRykkete gass/bremsAktiver kjerne, øk knegrep
Sklir fremover ved bremsPress på håndleddFlytt hoftene bak før brems

Se også Ergonomi og Friksjonssirkelen.

Øvelser du kan gjøre trygt

  • Tom parkeringsplass: brems til gangfart mens armene holdes lette
  • Slalåm i lav fart: fokus på kjerne og knegrep, ikke armstyrke
  • Svingøvelse: lett trykk på innerside gjennom apex

For helhetlig teknikk, se Plassering i veibanen og Lavhastighetsmanøvrering.