Friksjonssirkelen beskriver hvordan dekket har et begrenset totalgrep som må fordeles mellom brems, akselerasjon og sving. For motorsykler betyr dette myke overganger og bevisst bruk av grep i alle manøvre.
Hva er friksjonssirkelen?
Komponent | Betydning |
---|---|
Langsgrep | Bremsing og akselerasjon |
Tverrgrep | Sving/sidekrefter |
Totalgrep | Summen er begrenset av veigrep (μ) |
Se også Veigrep for underlag og μ‑verdier.
Praktiske konsekvenser på MC
- Brems rettlinjet før sving og slipp gradvis når nedlegg øker
- Unngå full gass i stor nedleggsvinkel
- Hold jevn gass gjennom svingen for stabil lastfordeling
- Gjør rolige overganger mellom brems, nullstilling og gasspådrag
- Sikre riktig dekktrykk og varme i dekkene før du presser grepet, se Dekk og dekktrykk
Relatert: Svingteknikk, Nødbremsing og Reaksjonstid og bremselengde.
Vanlige feil og løsninger
Feil | Risiko | Løsning |
---|---|---|
Sen bremsing inn i sving | Overskrider grep, rettlinjet ut | Flytt bremsing tidligere, slipp før nedlegg |
Gasspåkjenning i stor nedlegg | Hjulspinn, utglidning | Vent til sykkelen reiser seg |
Brå overganger | Ustabil sykkel, grepstap | Gjør endringer gradvis |
Teknologi som hjelper
- Kurve-ABS begrenser brems i nedlegg
- Traction control demper hjulspinn ved akselerasjon
- Kjøremoduser justerer gassrespons og hjelpere Les mer: Kurve-ABS og stabilitetskontroll og Traction control og kjøremoduser.
Oppsummering
Fordel grep smart: mest brems rettlinjet, jevn gass i svingen, og øk kraft når sykkelen reiser seg. Friksjonssirkelen er nøkkelen til trygg og effektiv motorsykkelkjøring.