Moderne biler bruker førerstøttesystemer som adaptiv cruise control (ACC) og automatisk nødbrems (AEB). Disse systemene kan endre hvordan bilene rundt deg akselererer, bremser og holder avstand. Med riktig strategi kan du forutse reaksjoner og beholde trygg margin på motorsykkel.
Hva kan du forvente av systemene?
System | Typisk atferd | Risiko for MC |
---|---|---|
ACC | Holder avstand til forankjørende, jevn fart | Kan reagere sent på lett MC, spesielt ved filtrering |
AEB | Varsler og bremser ved fare for kollisjon | Brå innbremsing kan overraske bakfra |
Filassistent | Holder bilen i feltet | Uventede korreksjoner nær feltlinjer |
Relatert: Køkjøring og filtrering, Forbikjøring og feltskifte og Blindsoner og speilbruk.
Plassering og kommunikasjon
- Unngå blindsoner ved bakhjørnene; hold deg synlig i speilene
- Vis intensjon tidlig med blink og tydelig linje
- Hold ekstra avstand bak biler i tett kø
Se Plassering i veibanen og Defensiv kjøring.
Situasjoner der systemene påvirker deg
Situasjon | Effekt | Tiltak |
---|---|---|
Innfletting foran bil med ACC | Bilen øker avstand, kan bremse lett | Flett mykt, hold jevn gass. Se Flettefelt. |
Bil med AEB foran fotgjengerfelt | Brå brems uten tydelig årsak | Øk avstand, les miljøet. Se Plassering ved fotgjengerfelt. |
Filassistent nær feltlinje | Små styrekorreksjoner | Gi plass, unngå å ligge side‑om‑side lenge. |
MC‑spesifikke hensyn
- Lys og signatur: øk synligheten med riktig lysbruk og kontrastbekledning, se Lys og lystyper og Bekledning for motorsykkel
- Stans bak bil i kø: hold skrå vinkel for fluktmulighet. Se Beredskapsstilling.
- Unngå raske innslag foran ACC‑bil i regn; sensorer kan være tildekket, se Kjøring i regn.
Sjekkliste
- Les speil og blindsoner tidlig før plassendring
- Kommuniser med blink, bremselys og tydelig blikkføring
- Behold større avstand i kø og ved fotgjengerfelt
- Prioriter jevn gass og myke bevegelser rundt ACC‑biler
For langtur i varierende trafikk, se Motorveikjøring og Forberedelser for lang tur.