Bremsing på motorsykkel

Riktig bruk av bremsene gir kortere stopp, stabil sykkel og høyere sikkerhet. På motorsykkel gjør kroppsstilling, blikk og gassavvikling stor forskjell.

Bremseteknikk oversikt

Grunnprinsipper

  • Blikket langt fremme, rett linje før hard brems
  • Lukk gassen jevnt, ta opp vektoverføring før økning av forbrems
  • Progressiv trykkøkning i forbrems, støtt med dosert bakbrems
  • Slipp brems gradvis for å unngå avlastningsskrell

Relatert lesing: Svingteknikk for motorsykkel, Friksjonssirkelen (MC) og Kjøring i mørket. For bedre stabilitet, se også Ergonomi og sittestilling.

Forbrems, bakbrems og kombinasjon

DelFunksjonNår brukeNøkkelpunkter
ForbremsHovedbremsekraftRett frem, høy friksjonProgressiv trykkøkning, grep i forhjulet
BakbremsStabiliseringLav fart, grus, nedover, passasjerHindrer nikk, hjelper retningsstabilitet
KombinertKorteste stoppDe fleste situasjoner70–90% foran, 10–30% bak, juster etter friksjon

ABS og underlag

  • ABS hindrer hjullås, men kan forlenge stopp på løst underlag
  • På våt asfalt: la ABS jobbe, fokuser på rett linje og trykkøkning
  • På grus: mer bakbrems, rolig trykk, aksepter lenger bremselengde

For systemer som tar hensyn til hellingsvinkel, se Kurve-ABS og stabilitetskontroll.

For jevnere nedgiring og mindre bakhjulslås, se Slureclutch og motorbremskontroll.

Se Reaksjonstid og totaltid for hvordan tid påvirker bremselengde.

Nedoverbakke og vått føre

  • Bruk lavere gir for motorbrems i lange nedkjøringer
  • Flytt tyngden litt bakover, hold armen myk for å unngå overlast foran
  • Øk andelen bakbrems på vått føre og med passasjer eller last
  • Øk følgeavstand, og vær nøye med dekktrykk og dekktilstand

Se Dekk og dekktrykk (MC), Kjøring under vanskelige forhold og Kjøring med passasjer.

Nødstopp rett frem

  1. Løft blikket, rett opp sykkelen
  2. Lukk gass, ta opp forlast
  3. Øk forbrems progressivt, legg til bakbrems
  4. Hold styret rett, slipp gradvis på slutten

Brems i sving

  • Reduser vinkelen før hard brems
  • Stabiliser med lett bakbrems hvis nødvendig
  • Rett opp før maksimal forbrems

Se også Forbikjøring og feltskifte.

Vanlige feil

  • Klemme hardt i forbrems tidlig, før vekt er flyttet frem
  • Null bruk av bakbrems ved lav fart
  • Blikk mot hindring i stedet for fluktpunkt

Øvelser

  • Nødstopp fra 40, 60 og 80 km/t på tørt underlag
  • Brems i sving: lett bakbrems, rett opp, øk forbrems
  • Variere trykk for å kjenne ABS-terskel

Oppsummering: Kombiner progressiv forbrems med dosert bakbrems, styr blikket og jobb med jevn avvikling. Trening på kontrollerte flater gir tryggere hverdag.

Bremselengde og fart

FartReaksjonsstrekning (1 s)Ideell bremsestrekning på tørr asfalt
50 km/tca. 14 mca. 14–17 m
80 km/tca. 22 mca. 36–45 m
100 km/tca. 28 mca. 56–70 m

Verdiene varierer med fører, dekk og underlag. Se Reaksjonstid og bremselengde og Veigrep for dypere forklaring. For manøvrering når stopp ikke er mulig, se Unnamanøver på motorsykkel og Nød­bremsing på motorsykkel.