Blindkurver på motorsykkel (linjevalg og fart)

Blindkurver krever stor respekt. Uten sikt til utgangen må du velge konservativ fart, riktig linjevalg og aktiv blikkføring. Med gode vaner beholder du marginene selv når svingen strammer til.

Blindkurver (MC)

Grunnprinsipper

  • Senk fart før svingen, ikke inne i den
  • Velg en linje som gir tidligst mulig sikt mot utgangen
  • Hold sykkelen mer oppreist for fleksibilitet ved uforutsett hindring
  • Bruk myk kontrastyring og jevn gass

Se også Svingteknikk for motorsykkel og Kontrastyring og sporvalg.

Linjevalg i uoversiktlig sving

SvingtypeStartlinjeMidtpunktUtgang
Venstre blindNær høyrekant for siktSen apexFlyt ut mot høyre
Høyre blindLitt venstre i feltetSen apexMot høyrekant

Målet er å maksimere siktvinduet uten å krysse midtlinjen. Les veimerking, kantlinjer og vegetasjon for å tolke kurvens radius.

Relatert: Fart og avstand, Landeveiskjøring og Fluktpunkt‑teknikk.

Fartstilpasning og beredskap

  • Reduser fart før innstyring, hold jevn gass til sikt åpner seg
  • Vær klar for hindringer: grus, vann, dyr eller motkjørende over linjen
  • Hold to-finger grep på forbrems for rask respons
  • Flytt blikket aktivt mot fluktpunktet

Fluktpunkt i blindkurve

Øving og progresjon

  • Øv på samme sving flere ganger med gradvis økt hastighet
  • Bruk sen apex som standard i blinde partier
  • Sammenlign linje og blikk med en erfaren fører

Se også Nødbremsing på motorsykkel og Detektering i lyskryss for beredskap og plassering ved uforutsette hendelser.

Vanlige feil og løsninger

FeilKonsekvensLøsning
Tidlig apexMå stramme i utgangenSenere apex, roligere innstyring
Sen fartstilpasningHard brems i hellingBrems ferdig rettlinjet
Lavt blikkSen reaksjonBlikk mot fluktpunkt

Sjekkliste før blind sving

  • Fart redusert i forkant
  • Linje for sikt valgt
  • Blikk på fluktpunkt
  • Beredskap for brems og hindringer

Les også Kjøring i mørket og Beredskapsstilling.