Blindkurver på motorsykkel (linjevalg og fart)

Blindkurver krever stor respekt. Uten sikt til utgangen må du velge konservativ fart, riktig linjevalg og aktiv blikkføring. Med gode vaner beholder du marginene selv når svingen strammer til.

Blindkurver (MC)

Grunnprinsipper

  • Senk fart før svingen, ikke inne i den
  • Velg en linje som gir tidligst mulig sikt mot utgangen
  • Hold sykkelen mer oppreist for fleksibilitet ved uforutsett hindring
  • Bruk myk kontrastyring og jevn gass

Se også Svingteknikk for motorsykkel og Kontrastyring og sporvalg.

Linjevalg i uoversiktlig sving

SvingtypeStartlinjeMidtpunktUtgang
Venstre blindNær høyrekant for siktSen apexFlyt ut mot høyre
Høyre blindLitt venstre i feltetSen apexMot høyrekant

Målet er å maksimere siktvinduet uten å krysse midtlinjen. Les veimerking, kantlinjer og vegetasjon for å tolke kurvens radius.

Relatert: Fart og avstand, Landeveiskjøring og Fluktpunkt‑teknikk.

Fartstilpasning og beredskap

  • Reduser fart før innstyring, hold jevn gass til sikt åpner seg
  • Vær klar for hindringer: grus, vann, dyr eller motkjørende over linjen
  • Hold to-finger grep på forbrems for rask respons
  • Flytt blikket aktivt mot fluktpunktet

Fluktpunkt i blindkurve

Tilpass etter føre og topografi

ForholdRisikoTiltakRessurs
Vått føreLengre bremselengde og lavere friksjonSenk fart ytterligere, hold sykkelen mer oppreist og brems progressivtKjøring i regn
Løsføre (grus/asfaltlapper)Uforutsigbart grep midt i svingenReduser nedlegg, legg vekten lett på yttersiden og hold jevn gassVeigrep
Høydeforskjeller/kupert terrengLite sikt mot utgangen og mulig møtende kjøretøy i feil posisjonVelg høy linje for sikt, gjør klar plan B og hold ytterlinjen i reserveLandeveiskjøring
Mørke partier i skogVanskelig å lese fluktpunkt og feltgrenserBruk blikkstråle på de lyseste referansene og senk farten før innkjøringKjøring i mørket

Legg merke til overgangssoner mellom asfalt og grus ved vegarbeid. Oppdager du ujevn farge eller nylagte striper, gå umiddelbart over i beredskapsstilling og planlegg en rettere linje som holder større margin mot midtlinjen.

Kombinasjonssvinger og kjedede blindkurver

  • Les kartdata eller digital trafikkmelding for å identifisere flere blindkurver etter hverandre.
  • Behold sen apex gjennom hele sekvensen og flytt referansepunktet ett steg frem for hver sving.
  • Hold tempoet lavt nok til at du rekker å revidere planen før du ruller inn i neste sving.
  • Vurder å legge inn aktiv hvile på rettstrekk slik at du kan reaktivere blikket og frisker opp fluktpunktet for fortsettelsen.
SituasjonHva du serHvordan du svarer
Blind venstre som går over i krapp høyreVegetasjon som åpner ut i venstre før brå høyreSett opp sykkelen tidlig, brems rettlinjet og flytt nedlegg over i høyre med kontrollert gass
Tunnelåpning med knekk etterpåLysforhold endres og sikt taper seg etter portalenSkift til nærlys, hold høy posisjon i feltet og bygg fart først når fluktpunktet er stabilt
Serie av tre blindkurver i fjellsideSkjermede rettstrekk og varierende radiusBruk tempo som gir tid til vurdering i hvert rettstrekk, hold margin mot midtlinjen og avbryt forbikjøring

Øving og progresjon

  • Øv på samme sving flere ganger med gradvis økt hastighet
  • Bruk sen apex som standard i blinde partier
  • Sammenlign linje og blikk med en erfaren fører

Se også Nødbremsing på motorsykkel og Detektering i lyskryss for beredskap og plassering ved uforutsette hendelser.

Vanlige feil og løsninger

FeilKonsekvensLøsning
Tidlig apexMå stramme i utgangenSenere apex, roligere innstyring
Sen fartstilpasningHard brems i hellingBrems ferdig rettlinjet
Lavt blikkSen reaksjonBlikk mot fluktpunkt

Sjekkliste før blind sving

  • Fart redusert i forkant
  • Linje for sikt valgt
  • Blikk på fluktpunkt
  • Beredskap for brems og hindringer

Les også Kjøring i mørket og Beredskapsstilling.

Planlegg lengre turer ved å kombinere blindkurvemetodikken med kultur- og regelmessige forskjeller i utlandet slik at du vet hvordan nye skiltsystemer påvirker siktlinjene dine.