Blikkføring og sikt på motorsykkel

Riktig blikkføring gir bedre linjevalg, tidligere fareoppdagelse og roligere inputs på styre, brems og gass. Denne guiden samler praktiske teknikker og øvelser for trygg kjøring på norske veier.

Blikkføring og siktlinjer

Grunnprinsipper

PrinsippForklaringRelatert
Se dit du skalBlikket leder motorsykkelen gjennom svingenSvingteknikk
FluktpunktLes kurver ved å se hvor kantlinjene møtesKontrastyring og sporvalg
SkanningVeksle mellom langt, midt og nært blikkPlassering i veibanen
Speil og skuldreBekreft bakrom før sideforskyvningForbikjøring og feltskifte

Vanlige feil og korrigeringer

FeilKonsekvensKorrigering
Fiksasjon på hinderSen reaksjon og styrer rett mot hindretFlytt blikket til fluktrute og utgang
For nært blikkOverraskes av farer, hakkete inputsSkann langt–midt–nært i rytme
Overser blindsonerKonflikter ved feltbytteSpeil–signal–skuldersjekk, se Blindsoner
Sen fluktpunktlesingFeil fart inn i svingLes fluktpunkt tidlig, juster fart før innstyring

Blikk i ulike situasjoner

SituasjonFokus
BlindkurverFluktpunkt og marginer, sen apex
By og kryssØyekontakt, feltvakter, fotgjengere
MotorveiLangt blikk, store avstander, vindkast
Regn og mørkeKontraster, refleks, ren visirflate

Se også Kjøring i mørket og Kjøring i regn.

Blikk i rundkjøringer

Hold blikket mot planlagt utkjøring og bekreft bakrom før feltendringer. Ikke fiksér på senterøya. For detaljert teknikk, se Rundkjøring på motorsykkel.

Øvelser

  • Slalom i lav fart med fokus på blikk over kjeglene
  • Jevn sirkel med blikk på utgangen og fluktpunktet
  • Kryss‑scenario: skann langt–midt–nært, speil og skulder før manøver

Relatert: Lavhastighetsmanøvrering, Landeveiskjøring, Friksjonssirkel.

Oppsummering

Med bevisst blikkføring får du tidligere informasjon, bedre sporvalg og mer stabil kjøring. Tren jevnlig i trygge omgivelser, og koble teknikken med riktig fart og god plassering.