Minirundkjøringer på motorsykkel

Minirundkjøringer dukker ofte opp i tettsted og på teoriprøven. De har liten diameter, lav kant og krever presis vikeplikt-vurdering samt kontrollert gass. Ved å planlegge blikk, gir og spor unngår du konflikter med bilister som undervurderer motorsykkelens fart.

Minirundkjøring MC-oversikt

Kjennetegn ved minirundkjøringer

KjennetegnKonsekvensTiltak
Lav sentral øyKjørefeltet kan kryssesHa plan for å følge oppmerket spor
Kort avstand mellom inn- og utkjøringLite tid til blikk og signalForbered blink tidlig og søk øyekontakt
Ofte kombinert med sykkelfelt/gangfeltFlere trafikanttyper samtidigLes miljøet og juster hastigheten tidlig

For grunnregler se Vikeplikt og rundkjøringer.

Linjevalg og plassering

  • Reduser fart til under 20–25 km/t før innkjøring
  • Hold plassering i ytre spor med margin til kant
  • Se gjennom utkjøringen før du entrer feltet
TrafikkscenarioAnbefalt sporvalgHvorfor
Bil i indre spor og du skal rett fremHold ytre linje, tydelig blink utBilister ser deg lettere i sidespeil
Du skal til venstre/returStart ytterst, legg deg kontrollert innover etter innkjøringUnngå å klippe øya og behold oversikt
Buss eller lastebil i rundkjøringenVent til kjøretøyet er forbiStore kjøretøy trenger hele feltet

Se Plassering i veibanen og Kontrastyring og sporvalg for presis kontroll.

Typiske feil på teoriprøven

SpørsmålstypeFeil svarRiktig fokus
SkiltgjenkjenningAntar at trekantet vikepliktskilt gjelder mindreAlle innkjøringer har full vikeplikt for trafikk i rundkjøringen
PlasseringVelger indre spor selv om du skal rett fremDu kan bruke innerste spor, men vurderer alltid sikt og avstand
BlinkHopper over blink ut fordi øya er lavBlink ut som normalt for å varsle baktrafikk

Test deg mot Scenariooppgaver til teoriprøven for å gjenkjenne formuleringer om minirundkjøringer.

Samspill med myke trafikanter

TrafikantRisikoTiltakFordypning
Fotgjengere i kryssende overgangKort avstand mellom utkjøringen og gangfeltSkann overgang før du akselererer, hold fingrene over bremsenFotgjengerfelt på motorsykkel
Syklister i eget signalVarierer fart, kan ligge skjult bak kantSjekk speil og skulder før du svinger ut, hold tydelig sporKollektivfelt og sambruksfelt
Elever og skolepatruljeUforutsigbare stopp og vinkReduser fart til gange dersom patruljen signaliserer stoppPassering av skolebuss

Bruk aktiv blikkteknikk og hold motorbrems klar slik at du raskt kan tilpasse deg små endringer i tempo rundt minirundkjøringen.

Trening og selvtest

  1. Kartlegg alle minirundkjøringer i nærområdet og noter typiske feilsituasjoner i et skjema.
  2. Kjør økter i lavtrafikk for å øve på presis sporbruk og skulderblikk.
  3. Gjennomfør en kameragjennomgang etter trening og vurder sensorens sjekklistepunkter.
  4. Logg teorispørsmål som handler om rundkjøringer, og knytt dem til faktiske observasjoner.

For variabler som trafikklys og prioritetsendringer i små rundkjøringer, se Lysstyrte rundkjøringer for motorsykkel.

Oppkjøring: sensorens kontrollpunkter

PunktHva sensor forventerTips
FartstilpasningMyk bremsing før innkjøringenFullfør bremsing på motorsykkel før du når vikepliktlinjen
ObservasjonBlikk til begge sider og bakover før du ruller innLegg inn speil-skulder-blikk i god tid
SignalbrukBlink ved avkjøringHold blink til du er ute av rundkjøringen

Etter gjennomkjøring gir sensor ofte tilbakemelding på hvor forutseende du var. Kombiner minirundkjøringstrening med Oppkjøring klasse A for å se helheten.

Uvanlige situasjoner

  • Vinterføre: hold deg i hjulsporene og unngå den glatte midtsirkelen
  • Vegarbeid: følg midlertidige kjørelinjer og se etter dirigering
  • Trafikklys styrt minirundkjøring: behold vikeplikten til trafikken i rundkjøringen selv når lyset er grønt og vurder lysprioritet i samspill med annen trafikk

Se Kjøring gjennom vegarbeidsområde og Kjøring i kulde på motorsykkel for spesielle forhold.

Hurtigsjekk før du ruller inn

  • Les skilt og oppmerking 3–4 sekunder før vikepliktslinjen
  • Velg gir som gir jevn motorbrems og rask akselerasjon ut
  • Bekreft med speil-skulder-blikk at ingen ligger i blindsonen
  • Aktiver blink ut idet du passerer utkjøringspunktet

Med strukturert forberedelse blir minirundkjøringer en styrke i både teoriprøven og oppkjøringen.