Køkjøring er vanlig i by og på motorvei. For motorsyklister er det fristende å filtrere mellom bilrekker, men reglene i Norge åpner ikke for generell lanedeling. Prioriter sikkerhet, synlighet og flyt innenfor regelverket. For situasjoner der MC kan ha egne felt, se Kollektivfelt og sambruksfelt (MC).
Se også Bykjøring, Forbikjøring og feltskifte og De 5 se-reglene.
Lovlighet i korte trekk
Tema | Kort forklaring |
---|---|
Filtrering mellom felt | Ikke tillatt som hovedregel i Norge |
Kjøring på skulder | Ikke tillatt, unntak ved nødsituasjon |
Kø ved lyskryss | Hold linje i eget felt, ikke snik forbi på høyre side |
Sykkelfelt/bussfelt | Følg skilting; bussfelt er ofte ikke tillatt for MC, sykkelfelt er ikke tillatt |
For sikker samhandling i tett trafikk: Kommunikasjon med andre trafikanter.
Sikkerhetsprinsipper i kø
- Hold stor sideavstand til dører, feltskifter og fotgjengerkryssinger
- Flytt blikket langt frem og les «hull» i flyten
- Bruk jevn gass og brems, unngå stop‑and‑go
- Gjør tydelige speil‑signal‑skuldersjekk før feltendring
- Prioriter plassering som gjør deg synlig i speilene
Relatert: Defensiv kjøring og Fart og avstand.
Trygge alternativer når det står stille
Situasjon | Valg |
---|---|
Stillestående kø | Hold posisjon, skap buffer foran deg |
Langsom flyt | Følg jevnt tempo, unngå aggressive hull |
Blokkert kjørefelt | Bytt felt lovlig når det åpner seg |
Ulykke/vegarbeid | Følg anvisning, ikke kjør forbi på skulder |
Teknikk i tett trafikk
- Myk clutchkontroll og lav fart gir bedre presisjon
- Bruk dekkets midtparti og hold sykkelen mer oppreist
- Forvent plutselige døråpninger og feltskifter fra biler
- Øk marginer i regn og mørke, se Kjøring i regn og Kjøring i mørket.
Oppsummering
Køkjøring med MC krever disiplinert plassering, tydelig kommunikasjon og respekt for reglene. Unngå ulovlig filtrering, bygg sikkerhetsmarginer og prioriter flyt fremfor små gevinster.