Køkjøring og filtrering på motorsykkel

Køkjøring er vanlig i by og på motorvei. For motorsyklister er det fristende å filtrere mellom bilrekker, men reglene i Norge åpner ikke for generell lanedeling. Prioriter sikkerhet, synlighet og flyt innenfor regelverket. For situasjoner der MC kan ha egne felt, se Kollektivfelt og sambruksfelt (MC).

Køkjøring og filtrering (MC)

Se også Bykjøring, Forbikjøring og feltskifte og De 5 se-reglene.

Lovlighet i korte trekk

TemaKort forklaring
Filtrering mellom feltIkke tillatt som hovedregel i Norge
Kjøring på skulderIkke tillatt, unntak ved nødsituasjon
Kø ved lyskryssHold linje i eget felt, ikke snik forbi på høyre side
Sykkelfelt/bussfeltFølg skilting; bussfelt er ofte ikke tillatt for MC, sykkelfelt er ikke tillatt

For sikker samhandling i tett trafikk: Kommunikasjon med andre trafikanter.

Sikkerhetsprinsipper i kø

  • Hold stor sideavstand til dører, feltskifter og fotgjengerkryssinger
  • Flytt blikket langt frem og les «hull» i flyten
  • Bruk jevn gass og brems, unngå stop‑and‑go
  • Gjør tydelige speil‑signal‑skuldersjekk før feltendring
  • Prioriter plassering som gjør deg synlig i speilene

Relatert: Defensiv kjøring og Fart og avstand.

Trygge alternativer når det står stille

SituasjonValg
Stillestående køHold posisjon, skap buffer foran deg
Langsom flytFølg jevnt tempo, unngå aggressive hull
Blokkert kjørefeltBytt felt lovlig når det åpner seg
Ulykke/vegarbeidFølg anvisning, ikke kjør forbi på skulder

Teknikk i tett trafikk

  • Myk clutchkontroll og lav fart gir bedre presisjon
  • Bruk dekkets midtparti og hold sykkelen mer oppreist
  • Forvent plutselige døråpninger og feltskifter fra biler
  • Øk marginer i regn og mørke, se Kjøring i regn og Kjøring i mørket.

Oppsummering

Køkjøring med MC krever disiplinert plassering, tydelig kommunikasjon og respekt for reglene. Unngå ulovlig filtrering, bygg sikkerhetsmarginer og prioriter flyt fremfor små gevinster.