Bruk av horn på motorsykkel

Horn er et effektivt varslingsmiddel når du trenger å gjøre deg raskt bemerket. På motorsykkel brukes horn utelukkende for sikkerhet – ikke for irritasjon. Her er når og hvordan du bruker horn riktig, og hva du bør unngå.

Horn: når og hvordan

Når skal du bruke horn?

SituasjonFormålGjennomføring
Fare for sammenstøtVarsle umiddelbartKort, bestemt trykk på hornknappen
Bil begynner å skifte felt inn i degAvverge blindsonekollisjonEtt til to korte signal, samtidig med tydelig plassering
Sikten er blokkert ved ryggende bilGjøre deg hørtKort signal, hold avstand og avvent

Relatert: De 5 se‑reglene og Blindsoner og speilbruk.

Lov og regler

RegelKort forklaringLes mer
Unødig bruk forbudtHorn brukes kun for å avverge fareBruk av lys og signaler
Varsling ved fareKort, tydelig signal er riktigDefensiv kjøring
Samhandling i kryssKombiner horn med tydelig plasseringVikeplikt og rundkjøringer

Når bør du ikke bruke horn?

  • Ikke bruk horn for å uttrykke irritasjon
  • Unngå horn tett på myke trafikanter, spesielt syklister og hest
  • Unngå unødvendig bruk i boligområder og på kveldstid

Se også Kommunikasjon med andre trafikanter og Bruk av lys og signaler.

Praktiske tips på MC

  • Hold høyre tommel klar for horn i komplekse situasjoner
  • Kombiner horn med tydelig plassering og bremselys ved behov
  • Vurder ett kort signal fremfor lang «holding», det oppfattes tydeligere

Spesielle situasjoner

SituasjonAnbefalingHvorfor
Bykjøring med mye støyPlasser deg synlig og bruk horn kun ved fareHorn kan drukne i støy – plassering er viktigere
Tett trafikk med mange feltskifterVær proaktiv med blikk og plasseringReduserer behovet for horn og brå manøvre
Kjøring forbi parkert bilLes førerplass, hjul og bremselysVarsle med kort tut hvis døråpning truer, se Dørsoner

Sjekkliste

  • Horn fungerer og er lett å nå
  • Tydelig plassering før og etter bruk
  • Kort, presist signal ved fare – aldri for irritasjon