Horn er et effektivt varslingsmiddel når du trenger å gjøre deg raskt bemerket. På motorsykkel brukes horn utelukkende for sikkerhet – ikke for irritasjon. Her er når og hvordan du bruker horn riktig, og hva du bør unngå.
Når skal du bruke horn?
Situasjon | Formål | Gjennomføring |
---|---|---|
Fare for sammenstøt | Varsle umiddelbart | Kort, bestemt trykk på hornknappen |
Bil begynner å skifte felt inn i deg | Avverge blindsonekollisjon | Ett til to korte signal, samtidig med tydelig plassering |
Sikten er blokkert ved ryggende bil | Gjøre deg hørt | Kort signal, hold avstand og avvent |
Relatert: De 5 se‑reglene og Blindsoner og speilbruk.
Lov og regler
Regel | Kort forklaring | Les mer |
---|---|---|
Unødig bruk forbudt | Horn brukes kun for å avverge fare | Bruk av lys og signaler |
Varsling ved fare | Kort, tydelig signal er riktig | Defensiv kjøring |
Samhandling i kryss | Kombiner horn med tydelig plassering | Vikeplikt og rundkjøringer |
Når bør du ikke bruke horn?
- Ikke bruk horn for å uttrykke irritasjon
- Unngå horn tett på myke trafikanter, spesielt syklister og hest
- Unngå unødvendig bruk i boligområder og på kveldstid
Se også Kommunikasjon med andre trafikanter og Bruk av lys og signaler.
Praktiske tips på MC
- Hold høyre tommel klar for horn i komplekse situasjoner
- Kombiner horn med tydelig plassering og bremselys ved behov
- Vurder ett kort signal fremfor lang «holding», det oppfattes tydeligere
Spesielle situasjoner
Situasjon | Anbefaling | Hvorfor |
---|---|---|
Bykjøring med mye støy | Plasser deg synlig og bruk horn kun ved fare | Horn kan drukne i støy – plassering er viktigere |
Tett trafikk med mange feltskifter | Vær proaktiv med blikk og plassering | Reduserer behovet for horn og brå manøvre |
Kjøring forbi parkert bil | Les førerplass, hjul og bremselys | Varsle med kort tut hvis døråpning truer, se Dørsoner |
Sjekkliste
- Horn fungerer og er lett å nå
- Tydelig plassering før og etter bruk
- Kort, presist signal ved fare – aldri for irritasjon