Nødblink på motorsykkel: når og hvordan

Nødblink varsler andre om fare eller uventet stans. Ikke alle motorsykler har nødblink, men der det finnes, skal det brukes riktig og målrettet for å øke sikkerheten.

Nødblink bruk (MC)

SituasjonFormålTiltak
Uventet stans i kjørebanenVarsle bakfraAktiver nødblink, flytt MC til trygg plass
Hindring i veienVarsle andreSett ut varseltrekant, reduser egen eksponering
Ulykke/assistanseSikre områdeNødblink, varseltrekant, ring 113 ved behov

Se også Trygg nødstans og Håndtering av nødsituasjoner.

  • Ikke som «takk‑lys» eller ved vanlig filskifte
  • Ikke for å stå parkert ulovlig eller korttidsstanse i kollektivfelt
  • Ikke for å kjøre i kolonne i vanlig trafikk

For riktig lyshåndtering, se Lys og lystyper.

Prosedyre ved nødstans

  1. Se og planlegg utkjøring til skulder/trygg sone
  2. Aktiver nødblink der sykkelen har det
  3. Flytt MC ut av kjørebanen og still deg i sikker posisjon
  4. Sett ut varseltrekant i riktig avstand etter fartsnivå

Relatert: Kjøring i mørket og Motorveikjøring.

Vanlige feil og riktig praksis

FeilKonsekvensRiktig praksis
Bruk som kommunikasjon i køMisforståelserBruk blinklys/posisjonering i stedet
Står i veibanen etter stansPåkjørselsfareFlytt MC ut av kjørebanen raskt
Ingen varseltrekantSen varsling bakfraSett ut trekant, gi tydelige signaler

For tydelig samspill, les Kommunikasjon med andre trafikanter.