Kontroll av drivkjede på motorsykkel

En velholdt drivkjede sikrer jevn kraftoverføring og kort bremselengde. I sikkerhetskontroll for teoriprøven klasse A må du kunne forklare hvordan du vurderer slakk, smøring og tannhjul før turen.

Kontroll av drivkjede

Nøkkelkrav fra teoriprøven

ElementHva du beskriverHvorfor det er viktig
KjedeslakkMålepunkt, anbefalt intervall og justeringFeil slakk gir rykk, økt slitasje og fare for kjedebrudd
SmøringHvor ofte, type middel og påføringGod smøring gir lav friksjon og lengre levetid
TannhjulSynlige hakker, skarpe tenner eller krokete profilSlitte tannhjul gjør at kjeden hopper av

Se også Sikkerhetskontroll motorsykkel for oversikten sensor forventer.

Slik måler du kjedeslakk

  1. Sett motorsykkelen på støtte og sørg for nøytral gir.
  2. Finn midtpunktet mellom fremre og bakre tannhjul.
  3. Press kjeden opp og ned uten å bruke unødvendig kraft.
  4. Mål totalt utslag med linjal eller merket på svingarmen.
KjedetypeVanlig slakk (totalt utslag)Tiltak hvis utenfor toleranse
O-ring/X-ring på gate-MC25–35 mmJuster strammer, kontroller moment
Enduro/offroad35–50 mmKontroller slitasje på kjedeførere
Racing med fast bakstilling20–25 mmSjekk hjullager og justering med momentnøkkel

Tips: repeter målingen med fører på sykkelen for å se hvordan fjæringen påvirker slakken, slik at du kan forklare sensoren hvordan belastning endrer kjedelinja.

Smøring og rengjøring

  • Varm opp kjeden med kort kjøretur eller rulle den sakte på støtte.
  • Bruk avfettingsmiddel som er kompatibelt med O-ringer før du legger på nytt kjedefett.
  • Tørk av overskudd slik at fett ikke havner på dekket.
  • I teoriprøven kan du henvise til Motorsykkelens tekniske stand for å vise helhetskontroll.

Slitasjesjekk på tannhjul

TegnHva du ser etterHandling
Hekteformede tennerTenner bøyer seg bakoverBytt tannhjulsett og kjede samlet
Spisse topperTenner mister flat anleggsflateVurder ny kjedestrammer og smøreintervall
Ujevn fargeRust eller blåneringRens, smør og sjekk for stramme ledd

Når du beskriver dette for sensor, forklar hvordan kjedens stramme og slakke side roterer under kontrollen, og henvis til Reise opp veltet motorsykkel for sikker håndtering dersom kontrollen skjer etter et fall.

Vanlige spørsmål fra sensor

SpørsmålForventet svarKoble videre
«Hva gjør du hvis kjeden er for stram?»Løsne akselmutter, juster likt på begge strammere og kontroller momentSikkerhetssjekk motorsykkel
«Hvor ofte bør du smøre kjeden?»Kort etter vask eller hver 500. km, oftere i regnKjøring i regn på motorsykkel
«Hvordan merker du at kjeden er ujevn?»Varierende slakk når du roterer bakhjuletVibrasjoner og støy (MC)

Egenkontroll før teoriprøven

  • Legg inn kjedekontroll i egen sjekkliste sammen med Digital øvingslogg.
  • Ta bilder av kjedet før og etter vedlikehold slik at du kan bruke eksemplene når sensor spør.
  • Skriv ned hvilket moment du bruker på akselmutter og hvordan du kontrollerer kjedelinja med måleskala eller måleur.

Med strukturert kjedekontroll viser du sensor at du håndterer de mekaniske risikoene som påvirker sikkerhet, grep og stabilitet – alt som teller i teoriprøven for motorsykkel klasse A.