Fordeling av bremsekraft og skjevtrekk (MC)

Introduksjon

I denne artikkelen ser vi på fordeling av bremsekraft og skjevtrekk på motorsykkel. Begge påvirker grep, stabilitet og stoppstrekning. For teknisk oversikt, se Bremsesystem på motorsykkel. For stoppeavstand, se Reaksjonstid og bremselengde.

Fordeling av bremsekraft på MC

Bremsekraftfordeling beskriver hvor stor andel av bremseeffekten som tas av for- og bakhjul. På MC tar forhjulet normalt størstedelen ved hard brems.

Fordeling av bremsekraft

HjulTypisk andel
Forhjul70–90 %
Bakhjul10–30 %

Andelen varierer med fart, grep, last og ABS/CBS. Mer bakbrems kan være gunstig på vått føre, i nedoverbakke eller ved lav fart. Se Bremsing på motorsykkel.

Skjevtrekk på motorsykkel

Skjevtrekk er tendensen til at MC trekker til én side ved bremsing eller gasspådrag. På MC skyldes dette oftest ulikt grep eller mekaniske avvik, ikke drivlinjegeometri som på biler.

Skjevtrekk

Vanlige årsaker på MC:

  • Ulik bremseeffekt venstre/høyre kaliper eller drag i brems
  • Ulikt dekktrykk eller dekktype/slitasje foran/bak
  • Skjev gaffel, løs styrelager eller feil hjuloppretting
  • Last/passasjer som endrer balanse sideveis

Hva påvirker bremsekraftfordeling og stabilitet?

  • Vektforskyvning frem ved brems øker forhjulsgrep
  • Dekk og temperatur påvirker friksjon betydelig
  • Underlag (vått, maling, grus) endrer optimal fordeling
  • ABS/CBS kan justere fordeling dynamisk

Kjøreteknikk og sikkerhet

Feilsøking ved skjevtrekk

SjekkHva du ser etterTiltak
DekktrykkUlikt trykk F/BJuster etter spesifikasjon
BremserUjevn beleggslitasjeRengjør/servicer kalipere
Styrelager/gaffelSlark eller bindingEttertrekk/verksted
HjulopprettingFelg kast/sporingMål og rett/bytt

Relaterte artikler