Slureclutch og motorbremskontroll (MC)

Elektronikk og mekanikk som demper brå motorbrems gjør motorsykkelen mer stabil ved nedgiring. Slureclutch (assist & slipper) og motorbremskontroll (EBC) reduserer bakhjulslås og rykk når turtallet matcher dårlig.

Slureclutch prinsipp

Hva gjør slureclutch?

EgenskapEffektNår merkes det
Kammer i clutchLar clutchen slippe litt ved hard motorbremsNedgiring inn mot sving
Assist-funksjonHjelper clutchens klemkraft ved gasspådragMykere start, mindre hendelkraft
Mindre bakhjulslåsRedusert hopping/stepping bakUjevn friksjon, kaldt dekk

Relatert: Bremsing på motorsykkel og Svingteknikk.

Hva er motorbremskontroll (EBC)?

Elektronisk styring som åpner gasspjeldet minimalt eller justerer tenning/innsprøytning for å dempe motorbrems. Ofte nivåvalg i kjøremoduser.

NivåBeskrivelseBruk
Lav EBCMest motorbremsBanekjøring med høy friksjon
MediumBalanse mellom stabilitet og bremseeffektVardag/tur
Høy EBCMinst motorbremsVått føre, kaldt dekk

Se også Traction control og kjøremoduser.

Teknikktips ved nedgiring

  • Gire rett før innstyring, ikke midt i apex
  • Slipp clutch progressivt, bruk to‑trinns slipp ved høyt turtall
  • Hæl‑tå finnes ikke på MC, men lett gassmatch hjelper
  • Prioriter blikk og linje; rett opp før hard brems

For svingforberedelse, se Fluktpunkt-teknikk.

Øvelser

  1. Fra 60 km/t: gire ned ett trinn og slipp clutch jevnt
  2. Gjenta med to trinn og lett gassmatch
  3. På våt asfalt: test høy EBC og kjenn forskjellen

Øv på lukket område med varme dekk og god sonefrihet.

Begrensninger og vedlikehold

  • Systemer omgår ikke fysiske grenser for grep
  • For stram kjede og feil dekktrykk forverrer hopp
  • Kontroller clutchslitasje, kabel/væske og kalibrering ved service

Les også Nødbremsing på motorsykkel og Kjedevedlikehold.