Sikkerhetssjekk: fra bil til motorsykkel

Mange kjenner sikkerhetssjekk fra bil, men på motorsykkel blir enkelte punkter enda mer kritiske. Denne oversikten viser hva som skiller, og hva du bør kontrollere før kjøring.

Sikkerhetssjekk MC vs bil

Viktige forskjeller

OmrådeBilMotorsykkel
BremserHydraulisk, ofte 2 kretserSeparat hånd- og fotbrems, kortere grepgrense
DekkFire kontaktflaterTo smale kontaktflater, større trykkfølsomhet
DrivverkAksling/kardangKjede/rem/kardang, krever jevnlig smøring og slakk
StabilitetFire hjulBalanseavhengig, påvirkes av last og vind
SiktVindusviskereRent visir, anti-dugg, riktig hjelm

Sjekkpunkter før kjøring (MC)

  • Lys og signal: nær/fjern, blink, bremselys
  • Bremser: fast motstand i spak/pedal, ingen lekkasje
  • Dekk: mønsterdybde, skader og riktig trykk
  • Kjede/rem: korrekt slakk og smøring
  • Sikt: rent visir og fri bevegelse i styre

Se Bremsesystemet for kontrollpunkter på bremser, og Fjæring og oppsett for justering ved ulik last.

Med passasjer eller last

PunktHva justeresHvorfor
DekktrykkJustér etter manualStabilitet og mindre pendling
BakdemperØk forspenn/ev. dempingBeholder høyde og geometri
LysSenk nærlys om nødvendigUnngå blending ved tung bakende
KjedeKontroller slakk med lastRiktig trekk og jevn gange

Les mer i Pakking og last og Dekk og dekktrykk.

Startprosedyre i hverdagen

  • Hurtigsjekk av lys og horn
  • Rull test av bremser i lav fart
  • Speilposisjon og visir/antidugg
  • Velg tydelig plassering fra start for å bli sett

Vedlikehold og intervaller

DelTiltakIntervall
KjedeRengjøring og smøringEtter regn/500–1000 km
BremsevæskeBytte etter boka1–2 år
DekkKontroller trykkUkentlig
Lager/fjæringSjekk slark/lekkasjeSesongvis

Relatert: Dekk og dekktrykk (MC), Bremsesystemet og Bremsevedlikehold (MC).

Ekstra sjekk i regn og mørke

  • Rengjør visir og vurder antidugg
  • Test bremselys og nærlys før avreise
  • Senk tempo og øk avstand ved våt asfalt

Se Lys og lystyper og De 5 Se‑reglene.