Quickshifter og autoblipper (MC)

Quickshifter lar deg gire opp uten clutch ved fullt eller delvis pådrag. Autoblipper gjør det samme ved nedgiring med automatisk turtallsmatch. Riktig bruk gir jevnere sykkel og mer fokus på linje og blikk, men feil bruk kan gi unødvendig slitasje.

Quickshifter og autoblipper – prinsipp

Hvordan fungerer systemene?

SystemHva skjer tekniskNår brukes
Quickshifter (opp)Tenning/innsprøytning kuttes kort, last av på girkasseAkselerasjon, rettlinje
Autoblipper (ned)Gasspådrag blippes kort for å matche turtallNedgiring før sving, bremsing rett fram

Sensor i girstangen registrerer bevegelse. Motorstyringen kutter eller blipper slik at momentet avlastes og giret glir inn uten clutch. Se også IMU og sensorer.

Beste praksis

SituasjonAnbefalingHvorfor
Rettlinjet akselerasjonBruk quickshifter med fullt, stabilt pådragMinimerer avbrudd i trekk
Nedgiring før svingBruk autoblipper mens sykkelen står mer oppreistMindre forstyrrelse i sidegrep
Midt i svingUnngå giring hvis muligStabilitet og grep prioriteres
Våt, humpete veiGire mykt eller med clutchElektronikken kan bli for «kantete»

Bruksmønster opp/ned

Når bør du bruke clutch likevel?

  • Meget lav fart og krypkjøring, se Krypkjøring og balanse
  • Grovbelasting i oppoverbakke med passasjer/last, se Pakking og last
  • Ved støyende eller harde inngrep – ta et par gir med halvclutch for å «resette» belastning

Vanlige feil og hvordan unngå dem

Vedlikehold og innstillinger

  • Kalibrer quickshifter‑følsomhet ved behov i menyen
  • Kontroller girstangens ledd og linkager for slark, smør ved service
  • Korrekt kjedeslakk reduserer rykk, se Drivsystem – kjede/belte/kardang
  • Ved ettermontering: sjekk kompatibilitet med IMU og sensorer og kjøremoduser

Oppsummering

Riktig brukt gir quickshifter og autoblipper jevnere giring og mer overskudd til blikk, linje og sikkerhetsmarginer. Bruk dem primært rett fram, fullfør giring før krengning og ha gode vedlikeholdsrutiner.

Relaterte artikler