Giring på motorsykkel skjer hovedsakelig med clutchhendel på venstre side og girpedal ved venstre fot. Mange moderne sykler har quickshifter (opp/ned) og enkelte modeller har DCT som gir automatisk giring. Her får du en praktisk oversikt tilpasset motorsykkel klasse A/A1/A2.
Manuell giring (standard på MC)
Manuell giring på MC styres med venstre clutchhendel og girpedal. Typisk mønster er 1. gir ned, nøytral mellom 1 og 2, og øvrige gir opp.
Slik skifter du gir
- Løft av gass og klem inn clutch
- Trykk eller løft girpedal til ønsket gir
- Slipp clutch jevnt mens du gir lett gass
Fordeler og ulemper (manuell)
Fordeler | Ulemper |
---|---|
Presis kontroll på kraft og grep | Krever koordinasjon og øvelse |
Lav vekt og enkel mekanikk | Mer arbeid i by og kø |
God følelse for bakhjulsgrep | Kan gi rykk ved dårlig teknikk |
Quickshifter og blipper
Quickshifter muliggjør oppskift uten clutch ved å avlaste motor kort. Med blipper kan du også nedgire uten clutch ved at systemet matcher turtall.
Fordeler og ulemper (quickshifter)
Fordeler | Ulemper |
---|---|
Raskere, jevnere giring | Krever korrekt kalibrering |
Stabil MC ved akselerasjon | Kan øke slitasje om brukt feil |
Mindre førerbelastning | Ikke like mykt i lave turtall |
DCT (Dual Clutch Transmission)
Noen motorsykler har DCT som girer automatisk med to clutcher. Du kan ofte velge helt automatisk eller manuelt via knapper.
Fordeler og ulemper (DCT)
Fordeler | Ulemper |
---|---|
Jevn, forutsigbar giring | Økt vekt og kompleksitet |
Avlaster i by og ved pendling | Mindre mekanisk «følelse» |
God ved touring og passasjer | Høyere pris |
Praktiske tips og sikkerhet
- Hold linje og fullfør bremsing rett fram før innstyring i sving
- Øv på jevn clutchslipp og stabil gass for myke girskift
- Ved nedgiring: match turtall for å unngå bakhjulslås
- Tilpass girvalg til grep og last. Se Dekk og dekktrykk (MC)
- For forståelse av turtall og utveksling, se Girutveksling og turtall (MC)
- For svingteknikk, se Kontrastyring og sporvalg