Giring på motorsykkel: manuell, quickshifter og DCT

Giring på motorsykkel skjer hovedsakelig med clutchhendel på venstre side og girpedal ved venstre fot. Mange moderne sykler har quickshifter (opp/ned) og enkelte modeller har DCT som gir automatisk giring. Her får du en praktisk oversikt tilpasset motorsykkel klasse A/A1/A2.

Giring på motorsykkel

Manuell giring (standard på MC)

Manuell giring på MC styres med venstre clutchhendel og girpedal. Typisk mønster er 1. gir ned, nøytral mellom 1 og 2, og øvrige gir opp.

Clutch (kobling)

Slik skifter du gir

  1. Løft av gass og klem inn clutch
  2. Trykk eller løft girpedal til ønsket gir
  3. Slipp clutch jevnt mens du gir lett gass

Fordeler og ulemper (manuell)

FordelerUlemper
Presis kontroll på kraft og grepKrever koordinasjon og øvelse
Lav vekt og enkel mekanikkMer arbeid i by og kø
God følelse for bakhjulsgrepKan gi rykk ved dårlig teknikk

Quickshifter og blipper

Quickshifter muliggjør oppskift uten clutch ved å avlaste motor kort. Med blipper kan du også nedgire uten clutch ved at systemet matcher turtall.

Fordeler og ulemper (quickshifter)

FordelerUlemper
Raskere, jevnere giringKrever korrekt kalibrering
Stabil MC ved akselerasjonKan øke slitasje om brukt feil
Mindre førerbelastningIkke like mykt i lave turtall

DCT (Dual Clutch Transmission)

Noen motorsykler har DCT som girer automatisk med to clutcher. Du kan ofte velge helt automatisk eller manuelt via knapper.

Momentomformer og drivlinje

Fordeler og ulemper (DCT)

FordelerUlemper
Jevn, forutsigbar giringØkt vekt og kompleksitet
Avlaster i by og ved pendlingMindre mekanisk «følelse»
God ved touring og passasjerHøyere pris

Praktiske tips og sikkerhet

Relaterte emner