Kurve-ABS og stabilitetskontroll for motorsykkel

Elektroniske førerassistenter på motorsykkel har utviklet seg fra enkel ABS til avansert kurve-ABS (MSC) og stabilitetskontroll som tar hensyn til hellingsvinkel. Riktig forståelse øker sikkerheten uten å skape falsk trygghet.

Kurve-ABS illustrasjon

Hva er kurve-ABS (MSC)

Kurve-ABS bruker sensorer for hjulhastighet, akselerasjon og IMU for å beregne hellingsvinkel. Systemet begrenser bremsetrykk når sykkelen er lagt ned for å bevare sidegrep.

SystemSensorerHovedfunksjon
ABSHjulhastighetHindrer hjullås rett frem
Kurve-ABS (MSC)Hjulhastighet og IMUTilpasser bremsetrykk etter hellingsvinkel
Traction controlHjulhastighet og IMUHindrer bakhjulsspinn ved gasspådrag

Hva gjør systemet

  • Reduserer bremsetrykk når sidegrep trues i sving
  • Holder sykkelen mer stabil ved panikkbrems med lett nedlegg
  • Fungerer best med jevn, progressiv aktivering av forbrems

Se Bremsing på motorsykkel og Nødbremsing på motorsykkel for grunnleggende teknikk.

Begrensninger du må kjenne

  • Kan ikke omgå fysiske grenser for dekkgrep
  • Løst underlag og humper kan forlenge bremselengde
  • Feil blikk og sporvalg kan fortsatt føre til utglidning

Relatert: Kontrastyring og sporvalg og De 5 se-reglene.

Praktiske øvelser

  • Rettlinjet brems med økende trykk til ABS-puls
  • Lett nedlegg, jevn brems og fokus på blikk
  • Variere trykk på våt asfalt med god sonefrihet

Forutsetning: varme dekk, kjent område og ingen trafikk.

Vedlikehold og kontroll

  • Kalibrer sensorsystemer etter produsentens prosedyre ved service
  • Hold dekk i korrekt dimensjon og trykk
  • Rydd tankvesker eller utstyr som kan påvirke IMU-målinger

Oppsummering: Kurve-ABS og stabilitetskontroll kan redde situasjoner ved moderat nedlegg og panikkbrems, men erstatter ikke god teknikk, riktig blikk og forutsigbar linje.