Kaldstart og oppvarming av motorsykkel

Riktig håndtering av kaldstart forlenger levetiden på motor, drivverk og bremser, og gir tryggere grep de første minuttene. Unngå lang tomgang; varm heller opp sykkelen med rolig kjøring.

Kaldstart og oppvarming på MC

Prinsipper for skånsom kaldstart

TemaAnbefalingHvorfor
Tomgang15–30 sekunderOlje når trykk og sirkulasjon
KjøringLett belastning første 10–15 minutterJevn varme i motor og girkasse
TurtallUnngå høyt turtall/fulle pådragBeskytter kald olje og komponenter
MotorbremsBruk forsiktigReduserer kalde sjokk i drivverk

Relatert: Vedlikehold av motorsykkel og Defensiv kjøring.

Dekk og bremser blir varme senere enn motoren

  • Kald gummi har lavere grep. Øk følgeavstand og senk tempoet i starten
  • Unngå aggressiv bremsing og brå innstyring de første minuttene
  • Test lett bremser rett frem for å kjenne responsen

Se Dekktemperatur (MC) og Fart og avstand.

Kjede og drivverk

PunktSjekk
KjedestrammingInnenfor spesifikasjon før tur
SmøringLett påføring ved behov, spesielt etter regn/vask
Lyd/vibrasjonStopp og kontroller ved unormale lyder

Les mer: Kjedevedlikehold.

Vanlige feil ved kaldstart

  • Lang tomgang på stedet i stedet for rolig kjøring
  • Høyt turtall og harde pådrag før oljen er varm
  • Overvurderer grep: kalde dekk og skiver trenger tid

Sjekkliste før du ruller

  • Oljelampe slukket, ingen varsler
  • Speil, lys og visir klare for sikt
  • Dekktrykk korrekt, se Dekk og dekktrykk

Se også Kjøring i kulde for vintertips og Sesongstart. Hvis startmotoren svikter eller batteriet er svakt, kan en kontrollert Trillestart (MC) hjelpe deg i gang på et trygt sted.