IMU og sensorer på motorsykkel

IMU og sensorer på motorsykkel gir grunnlaget for moderne førerassistenter som ABS, kurve‑ABS (MSC), traction control og kjøremoduser. Riktig forståelse hjelper deg å utnytte teknologien uten å stole blindt på den. IMU og sensorer – oversikt

Hva måler systemene?

SensorMålerBrukes av
Hjulhastighet foran/bakRotasjon/skrensingABS, TC
IMU (aksel/gyro)Akselerasjon og vinkelKurve‑ABS, TC, kjøremoduser
GassposisjonGasspådragMotorstyring, TC
BremsetrykkHendel/pedaltrykkABS, MSC
Motor-/hjulturtallSlipp og momentQuickshifter, TC
Se også Kurve‑ABS og stabilitetskontroll og Traction control og kjøremoduser.
For girsystemer som utnytter sensordata, se også Quickshifter og autoblipper.

Hva gjør IMU?

IMU beregner sykkelens bevegelse i tre akser og hellingsvinkel. Systemene kan da justere bremsetrykk og motorkraft i sanntid for å bevare sidegrep når sykkelen er lagt ned.

SituasjonRisiko uten støtteSystemrespons
Hard brems i svingHjullås og rettlinjet kursMSC reduserer bremsetrykk
Gass ut av svingBakhjulsspinnTC begrenser moment
Ujevn asfaltKorte grepstapMykere regulering

Gode vaner med elektronikk

  • Kjør med myke inngrep i sving selv med kurve‑ABS
  • Bruk passende kjøremodus for føre og last
  • Hold sensorer rene, og ikke dekk IMU med tunge tankvesker
  • Øv på rettlinjet nødbrems, se Nødbremsing på motorsykkel

Begrensninger du må kjenne

ForholdKonsekvensTiltak
Dårlige dekk/feil trykkLengre brems, mer inngrepSe Dekk og dekktrykk (MC)
Bratt helling og humpSensorfeil/luft under hjulReduser fart før hump
Glatt stål/malingRask ABS/TC‑reguleringGjør brems/gass ferdig før flaten

Relaterte artikler