Hjulbalansering på motorsykkel: symptomer og løsninger

Ubalanse i motorsykkelhjul kan gi vibrasjoner, ujevn dekkslitasje og redusert stabilitet. Riktig hjulbalansering forbedrer komfort, grep og levetid på dekk og lager.

Hjulbalansering - prinsipp

Symptomer du merker

SymptomNår det oppstårHva det kan bety
Vibrasjon i styreSpesifikke hastigheter, jevn gassUbalanse foran eller cupping
Nummenhet i henderEtter noen minutter på motorveiPeriodisk vibrasjon fra forhjul
SeteristingHøyere hastigheterUbalanse bakhjul
Ujevn dekkslitasjeSagtann og cuppingKombinasjon av trykk, demping og ubalanse

Se også Ujevn dekkslitasje (cupping) og Høyfartsstabilitet.

Årsaker til ubalanse

ÅrsakBeskrivelseTiltak
Vektfordeling i dekk eller felgNaturlig variasjon i produksjonBalanser med korrekt vekt
Ujevn slitasjeFeil trykk, demping eller kjørestilKorriger trykk og få servet dempingen
Ventil eller TPMSLokal vektforskjellKompenser med vekter
MonteringsfeilPerlen sitter ikke riktig og merker er ikke matchetMonter dekket på nytt og match fabrikkmerkene

Når og hvordan balansere

  • Ved dekkbytte eller reparasjon
  • Når vibrasjoner oppstår i bestemte hastighetsområder
  • Etter skade på felg eller dekk, eller lang tids lagring
MetodeBrukFordel
Statisk balanseringNormalt for MC-hjulRask og krever enkel rigg
Dynamisk balanseringVed vedvarende vibrasjonerMer presis ved høye hastigheter

Symptomer vs. hastighet

Feilsøking trinn for trinn

  1. Kontroller lufttrykk. Se Dekk og dekktrykk.
  2. Inspiser mønster for cupping. Se Ujevn dekkslitasje.
  3. Sjekk felg for kast og skader.
  4. Balanser på nytt; start med forhjul og test bakhjulet deretter.
  5. Testkjør på samme hastighet og vei for å bekrefte at vibrasjonen er borte.

Relaterte temaer

Riktig balansering gir jevn gange, bedre komfort og tryggere kjørefølelse. Oppdager du vedvarende vibrasjoner etter balansering, vurder dekkbytte eller kontroll av demping og styrelager.