Ujevn dekkslitasje (cupping) på motorsykkel

Ujevn dekkslitasje, ofte kalt cupping eller scalloping, gir vibrasjoner, støy og dårligere retningsstabilitet. For motorsykkel kan dette gi lengre bremselengde og redusert grep i sving.

Typer ujevn slitasje

Symptomer

  • Duren eller «humming»-lyd i fart
  • Lett vibrasjon i styre ved jevn hastighet
  • Urolig front i nedbremsing og innstyring

Vanlige årsaker

ÅrsakMekanismeTypisk mønster
For lavt dekktrykkDekket deformeres og varmes ujevntSagtekket/slitt i blokktopper
Ubalanserte hjulPeriodisk slag forsterker slitasjeSektorvis ujevnhet
Feil demperoppsettFor lite retur- eller kompresjonsdempingTannet kant på fordekk
Hard bremsingBlokkering/puls i mønsterblokkeneRibbete mønster foran
Slitte lagreSlakk gir mikrohoppUregelmessig kopping

Se Dekk og dekktrykk (MC) for trykkanbefalinger, og Fjæring og oppsett for grunnoppsett.

Slik kontrollerer du

  1. Mål trykk kaldt mot produsentens anbefaling (solo, last, passasjer)
  2. Sjekk mønsterblokker med fingrene for trinn/tanning rundt hele dekket
  3. Kontroller hjulbalanse og kast, samt hjul- og styrelager
  4. Verifiser fjæringsoppsett: forspenn, retur og kompresjon

Tiltak og løsninger

TiltakEffekt
Korriger lufttrykkStabil temperatur og jevn belastning
Balanser hjulReduserer periodiske vibrasjoner
Service på dempereKontroll på retur/kompresjon hindrer tannet slitasje
Juster kjøremåteMykere nedbremsing og jevn gass i sving
Roter/bytt dekk ved behovGjenopprett grep og stabilitet

Cupping på fordekk

Når må dekket byttes?

  • Ved tydelig «tannet» følelse rundt hele dekket
  • Når vibrasjoner ikke løses med balanse/trykk
  • Når slitasjen påvirker kursstabilitet eller bremselengde

Relatert: Hastighetskode og lastindeks, Dekkslitasje og TWI og Høyfartsstabilitet.